webForumDet fria alternativet

Ojoj Nu ligger jag pyrt till

Datorhårdvara

7 svar · 446 visningar · startad av Smyke

Medlem sedan mars 200518 inlägg
Frågan#1

Hej
Nu brinner det i busken. Passade på att byta en av hårddiskarna på tjejens, relativt gamla dator mot en ny, större nu när hon är borta över helgen. Upptäckte att det var massor av damm i datorn och plockade fram dammsugaren, sög lite, bytte hårddisken och startade datorn.

Till min stora fasa började det gnissla som tusan, lukta lite bränt och sedan slog datorn av efter några sekunder. Detta har jag repeterat några gånger. Ibland måste jag vänta en halv minut eller så innan jag kan starta datorn igen men samma förfarande som ovan händer då.

Verkar som gnisslet kommer från processorfläkten eller däromkring. Troligen dess motor för när datorn slår av fortsätter fläktbladen snurra en stund och det tar inte emot någonstans... Det lyser också en röd, ilsken diod på moderkortet i närheten av processorn. Varnar den för nått?

red/
Kom på att vi har haft problem med att datorn plötsligt låser sig vid användande. Windows bara hänger sig och det enda som gått att göra är att boota om. Kan det ha något samband?

OJ,oj vad tjejen kommer att bli ilsk när hon kommer hem om inte datorn fungerar. Vad ska jag göra??

Medlem sedan jan. 2003247 inlägg

Tror problemet med att den hänger sig heter windows.. =D
Låter som du har problem på riktigt.. Kan tuvär inte hjälpa dig!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Testa att sätta fingret väldigt väldigt lätt på processorfläkten för att bromsa en aning för att se om det verkligen är den, isf är det ju bara att byta den. Den där röda dioden är nog ingen fara, tror den indikerar att moderkortet har ström bara (?).

Har nog inget samband med att den hänger sig.

Danny, bra idé. Provade som hastigast men blev dock inte så mycket klokare...Kanske... Svårt att avgöra då gnisslandet ändrar frekvens/ton/karaktär i vilket fall.

Men om vi antar att det INTE är processorfläkten, vad kan det då vara? En processor kan väl inte låta?? Och varför skulle datorn stänga av sig? Den borde väl starta med eller utan fläkt eller finns där en kontroll på nått sätt? Skulle nog vara glad om det bara var fläkten som pajat...

Ahh, det är nätaggregatet som låter.... Den är monterad rätt nära processorn och det var därför jag inte hörde rätt.
Är det ide att ge sig på den (den är dammig som f-n) eller är det bara att köpa nytt? Den går ju igång i typ 7-8 sekunder innan den slår av...

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

aha... ja du kan ju skruva upp den och dammsuga lite där inne också... se till bara å ha sladden ur :) ...funkar inte det är det väl bara å tjakka en ny sådan... det kan däremot ha att göra med att datorn hänger sig... möjligtvis...

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Tänk på att de inte räcker med att dra ur sladden, nätagg kan lagra ström i upp till 10-12 timmar, så du inte får för dig att peta på nån trafo eller så ;)
Se till att du dammsuger med ett munstycke i _plast_

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Ställer min standard fråga
ANVÄNDE DU ESD skydd

vet du hur mycke elektromagnetism en damsugare genererar ?
kan komma upp i flera tusen volt pga plast slang o laddade partiklar som flyger igenom.

Antagligen så brände du nån komponent med ESD
bara o plocka reservdelar ur din egna burk o ersätta/testa med

hoppas hon inte är matriell o långsint :P

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)