Jag behöver en ultratyst 120mm-fläkt. Vilken köper jag?
Jag vill dessutom ha en med controller så jag kan ställa ner den till extremt låga varv.
Finns det en 220v-lösning som kan vara att föredra så är det helt ok då denna skall användas till att ventilera en skrivbordshurts som datorn är placerad i..
Jag tror att ADDA har en av de tystate 120mm:arna på marknaden idag (tänker på den här).
Själv kör jag dock med Everflow. Inte kvalitet precis, men de är ordentligt tysta och fungerar bra i en vanlig datorlåda.
Dustin har en som går ner till 10db så dessa är inte nån option för mig!
Stirra dig inte blind på decibeltal för de betyder i praktiken inte ett smack. Det enda man kan använda dem till är att jämföra ljudnivån mellan två olika modeller från samma tillverkare. En fläkt som specificerats till 22 dB(a) kan alltså mycket väl vara tystare än en som är specificerad till 10 dB(a).
Jag skulle köra på en Nexus 120 mm. När det gäller fläkten på 10 dB(a) kan jag utan att ha testat säga att det är fantasisiffror. I alla fall om den samtidigt ska kunna göra någon nytta och flytta luft.
Luftmängden är heller inget jag behöver tänka på speciellt mycket i detta fall, det skulle räcka med den sämsta fläkten på marknaden & dessutom köra den på 100rpm då den bara ska ventilera en hurts där datorn står. ;)