webForumDet fria alternativet

Windows instabilt trots ren installation

Datorhårdvara

8 svar · 580 visningar · startad av oskob

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg
Frågan#1

Hej.
För ett par veckor sedan så började windows att krongla. Allt oftare kunde man inte avsluta datorn på rätt sätt utan fick trycka på knappen. Explorer hängde sig och sa att "minnet kunde inte skrivas" och diverse andra småfel. Tillslut brakade hela skiten ihop och alla .exe-filer och genvägar slutade fungera. Så jag formaterade hårddisken och installerade om windows. Fick först problem med att hårddiskarna fick fel driveletters. Så jag möblerade om alla diskar i datorn så de kom i rätt ordning (förut hade jag ändrat driveletters i efterhand, men eftersom jag ville vara säker på att det skulle bli stabilt gjorde jag det ordentligt) och formaterade ännu en gång. Nu sitter jag med en nyinstallerad version och har haft den igång ett par timmar och det kommer redan felmeddelanden.

För det första så ställer skärmen om sig till 65 Hz varje omstart men när jag tittar i inställningarna så står det 75 så jag får ändra till något och sen sätta tillbaks till 75. Datorn kan också stänga av sig helt polöstligt. Inga meddelanden utan bara slocknar och startar om.

När jag fipplade med hårddiskarna hade jag lite problem med att datorn inte ville starta. Inget pip och inget på skärmen. Ibland gick det ibland inte. Kan det vara något glapt på moderkortet eller i någon hårddisk som orsakar det här?
Ett par gånger så råkade jag ut för att bios sa att "checksum error. restoring default".

Jag har använt samma skiva som jag alltid använd och den är repfri. Vad kan detta bero på?! Var ska jag börja felsöka?

Tack på förhand

Medlem sedan aug. 2002536 inlägg

Ja du, teta att köra Memtest för att kolla att minnerna är OK, kör sedan powermax för att kolla att din hårddisk är OK (kör advanced test).

Powermax kan du ladda ner på [Maxtor](http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software Downloads/All Downloads&downloadID=22&displayEULA=true)

Memtest finns här

Ja!
Då blev det diskettjakt då ;)

Hmm... hårddisktestet fungerade inte. När jag skulle testa så stod det "please contact distibutor" eller något sånt.
Ram-testet förstod jag inte riktigt hur man skulle installera :/

Helvete. Nu slocknade den igen helt plötsligt. Det borde ju vara hårdvarufel. Men jag la märket till ett litet gnyande ljud från hårddisken som hörs precis när det händer. Vet inte om det blir så av att den hänger sig eller om det är därför den hänger sig :/ Den hårddisken har gett ifrån sig konstiga ljud från start och jag har hört det hos andra hårddiskar också så jag trodde det var normalt.

Hur länge skulle det där testet hålla på?! Lät det stå i 8 timmar sen gav jag upp..
Hårddisken lät förövrigt konstigt när jag startade den nu. som tickade ganska fort i en sekund kanske.

Medlem sedan aug. 2002536 inlägg

oskob skrev:

Hmm... hårddisktestet fungerade inte. När jag skulle testa så stod det "please contact distibutor" eller något sånt.
Ram-testet förstod jag inte riktigt hur man skulle installera :/

Fel på disken då eller?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

eftersom du i en annan tråd skriver att du har problem med grafik
kanske du borde hålla allt till en tråd

samt sluta damsuga datorn med damsugaren då du bombarderar datorn med ESD (statisk elektrisitet) som bränner sönder eller skadar Ledbanerna i 90% av alla kretsar

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Eftersom det verkar vara ett hårdvarurelaterat problem flyttar jag tråden från Windows.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)