webForumDet fria alternativet

Hur ska jag partitionera?

Datorhårdvara

9 svar · 504 visningar · startad av lillebror

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har precis varit och hämtat min nya externa hårddisk, en SEAGATE 400GB. Nu undrar jag bara hur jag ska partitionera den. Hur mycket ska jag dela upp den?!

Förslag?

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Det beror ju på hur och vad du ska använda disken till. Det är ju inget som tvingar dig till att partitionera.

Det var inte ett måste men jag tänkte att SKA jag göra det så är det ju läge att göra det nu innan jag börjar lägga in en massa saker!

Hårddisken skall primärt användas för:

* Videoredigering/samt lagring av färdiga filmer
* Lagring av vanliga filmer
* Fillagring (Dokument, bilder, etc)

Det är det jag ska ha den till. Det är kanske inte nödvändigt med en partitionering?

Nja, jag vet inte. Jag hade nog partitionerat ändå, bara för sakens skull. Jag tycker det är lättare att hålla koll på sina grejer på så vis.

Bara du vet hur mkt data du har att spara men när man redigerar film tar det en massa plats, så där behöver du nog bra med utrymme. Sedan beror det ju på hur mycket du kommer redigera, rör det sig om långa sekvenser osv.

Samma sak gäller lagring av vanliga filmer och fillagring. Det är bara du som vet hur mkt du har i dagsläget och hur mkt du kan tänkas ha i framtiden. :)

Pysslar du mkt med filmredigering hade jag nog övervägt att köpa en separat disk för det ändamålet.

Jag är ingen professional redigerare men jag har ett filmmaterial från mina USA resa förra våren på ca 60 GB. Detta ska jag redigera och sedan skapa en film utav. Sedan har jag väl filmer/mp3/dokument och så vidare. Inget märkvärdigt med andra ord.

Är bara lite kluven om jag nu ska redigera och hur stora partionerna i så fall ska vara :OO

Sorry för mina kanske lite väl oklara svar. :)

Du vinner egentligen inget annat än den psykologiskt falska känslan att ha ordning på dina grejer. Vettetusan om det lät rimligt men iaf, man kan ha precis lika mkt ordning på sina filer om man väljer att inte partitionera. Det är en smaksak helt enkelt.

Hjälper det dig att veta hur en annan Nisse har gjort så valde jag att göra som så att jag skapade en enda partition som blev min mediadisk där jag sparar såväl film som musik. Sedan partitionerade jag upp en äldre disk; en partition för OS, en för spel och en annan för temporära saker. Det funkar för mig men det är inte optimalt (OS-disken borde ligga på en helt egen disk).

Jag kanske inte var tydlig heller ibörjan :)

Läget är följande. Jag har en relativt ny bärbar dator som har en hårddisk på 60 GB. Detta är inte speciellt mycket uttrymme. Det var mycket därför jag köpte den här externa hårddisken för att kunna använda den som ren fillagring och frigöra utrymme på den bärbara. Ska inte ha det till så mycket mer.

Det är en sån här variant (bild)

http://www.webforum.nu/attachment.php?attachmentid=9033

Medlem sedan juni 200540 inlägg

Så länge du har windows och program på en egen partition möjligen en egen partition att lägga spel på om det är av intresse. Annars tycker jag som Daek^, en stor partition räcker gott! blir ju perfekt som mediapartition, där du lätt kan kategorisera med hjälp av mappar, på så sätt slipper du ju exempelvis få slut utrymme i din redegeringspartition om nu det skulle kunna hända.

Tack för era kloka synpunkter! Jag kör på enbart en partition! Nu ska jag börja fylla mina 400 GB! Får se hur lång tid det tar :e

Trevlig kväll!

Det kommer (nästan) garanterat gå snabbare än du tror! :birp

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)