Fläktarna kan man byta ut när de går sönder eller inte längre klarar av sin roll, att kyla/blåsa ut luft. En del byter dem redan när de börjar väsnas men det kan räcka med att smörja dem med te.x. teflonspray.
Hårddiskar byter man oftast inte om de fungerar som de skall och man fortfarande har relativt mkt ledigt utrymme.
Mitt inlägg kanske inte hjälper dig någe vidare men nu vet du iaf hur en annan gör, sen om det är bra, vettigt eller enligt rekommendationerna(finns det sådana?), det får någon annan svara på. I min burk snurrar ett par 3-4 år gamla papst-fläktar, 1 st hdd a 5 år gammal, en annan på ca 3 år. Den är uppe och surrar 24/7 den med, jag bootar om den i stort sett endast när det släpps nya säkerhetsfixar, och den smider på som bara den. :)
Om det inte är kritiska prylar du har på den så kan du köra till dess de rasar. Viktigare än byte vill jag hävda att underhåll är, såsom dammsugning. ;)
Varning: Dammsug inte innuti datorn! Dammsugare råkar nämligen vara überduktiga på att föra över statisk elektricitet och komponenterna i en dator är väldigt känsliga. Man behöver inte ens nudda dem, statisk elektricitet kan nämligen "hoppa".
Men om det var vanlig golvdammsugning Rikard syftade på, kör hårt! (och ofta) ;)
313 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e