webForumDet fria alternativet

ny bärbar

Datorhårdvara

7 svar · 557 visningar · startad av The_Hulk

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg
Frågan#1

Vad bör man tänka på vid köp av ny bärbar dator?
Går ju inte att jämföra dagens hastigheter med förra årets eller årret innan.
Nu ligger de max på 2.16GHZ/2.26GHZ. Vet att man inte ska stirra sig blind på hastigheten men vill gärna veta vad som skiljer dessa mot de som låg på 3+GHz.

Hur är det med de nya 64-bitar processorerna?
Vilka är budget och vilka är de övriga? Vill inte ha någon "celeron"-processor.

hari nte riktigt bestämt mig om jag vill ha en liten enkel eller om jag ska ha en med 17" skärm och bra prestanda även för spel.

Misstänker att jag mest kommer att arbeta (programmera) på den.
Har inte heller bestämmt om jag vill köra windows eller någon linux-version.

Den ska gärna ha inbyggd Bluetooth och WiFi.
Några andra saker som är bra att ha?

Alla tips är hjärtligt välkommna.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Alltså. Numera är AMD vanligt (och att föredra) där går processorn med lägre klockfrekvens, t ex 2 GHz för en CPU som motsvarar en Intel på 3.3 GHz. Så det är ju ingen tillbakagång i prestanda.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Skillnaden är att ingen av dagens vettiga processorer använder Intels Netburst-teknik (Pentium 4). Man satsar istället så låg värmeutveckling och energiåtgång i förhållande till prestanda, och att få så mycket som möjligt gjort per klockcykel. Detta gäller både AMD och Intel.

Budget:
Intel Celeron M och AMD Sempron.

Icke-budget:
Intel Pentium M, Intel Core Duo och AMD Turion 64.

Av dessa är det bara AMD:s modeller som klarar 64-bitarsprogramvara. Intel Core Duo har dubbla kärnor.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Jag har en Acer Ferrari AMD 3400 samt en Dell Inspiron Centrino med liknande hårdvara och tycker nog att Acern är bättre, enda nackdel som jag kan komma på är den blir varm efter ett tag, man märker det när man sitter på tåget och jobbar, visserligen ganska skönt med rådande väder men vet inte om det är speciellt hälsosamt.
Men Acer datorer kan jag rekommendera, sedan är det kul att reta folk med Ferrari datorn eftersom den är röd och syns överallt. Dell har väl aldrig varit ett höjdare i mina ögon, har ganska lång erfarenhet av dem både privat och genom tidigare anställningar.

Så bästa sättet, skriv en lista om vad just du kräver/behöver av din bärbara.

Ex.
Bra Ram-minne.
Skaplig processor.
80GB hårddisk (räcker långt på jobbdatorn)
Trådlöst nätverk
En jäkla massa USB-portar.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Vatos Locos skrev:

Dell har väl aldrig varit ett höjdare i mina ögon, har ganska lång erfarenhet av dem både privat och genom tidigare anställningar.

Har du lust att förklara varför? Skulle vara intressant att veta.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Compusa skrev:

Har du lust att förklara varför? Skulle vara intressant att veta.

Har gjort inlägg tidigare på detta forum gällande några specikfika ärenden.

- Dålig support och kundservice, med vissa undantag.
- Bristande kvalité på servrar, datorer.
- Trots att att vi hade kontakt med Dell i USA så gick det inte att beställa tunna klienter via dem och i Sverige så visste de inte var detta var, så det var en massa krångel innan vi löste detta.
- Offertpriserna blev högre än priserna om man skulle ha beställt via deras hemsida.
- Inkompentent ekonomiavdelning, de hade registrerat en betalning trots att beloppet inte ens var draget eller reserverat från mitt konto.
Andra betalningar som är utförda med kort och har inte registrerats hos dem utan de har skickat ut påminnelser trots att produkter m.m. har levererats vilket bryter mot deras egna leveransvillkor. Betalning först, därefter så skall produkterna levereras enligt deras hemsida.

Tror att detta räcker, har flera exempel men det skulle ta för lång tid att skriva ner allt som har varit.
Hoppas att du är nöjd med svaret, annars så går det bra att skicka ett PM.

Tar upp en gammal tråd då den fortfarande är aktuell.

Har tittat runt lite och just nu har jag ögonen på antingen en Dell M20 eller en Zepto 4315. De verka vara ganska lika i prestanda.

Det jag är ute efter är följande:
Skärm: 14" eller 15", hellre 14", räcker för mig och blir inte onödigt otymplig. den ska dock ha bättre upplösning än 1280x800. Finns en upplösning på 1400x1050. Vill inte ha dells 1900x1200 på en 15", det är på tok för mycket. Det är dock inget krav med Widescreen men de flesta nya verkar vara widescreen.
Minne: minst 1GB gärna 2GB.
Hårddisk: inte så stor betydelse men helst 7200rpm
Processor: 2.13GHz verkar ligga bra i pris. 2.26GHz verkar kosta runt 3000kr mer och det tro jag inte det är värt. AMD/Intel vet inte vilket som är bäst. Hur är det med dual core till bärbara? Hade varit trevligt. Hörde dock att man ska akta sig för de bärbara som man har satt in en vanlig processor i, de blir tydligen väldigt varma och högljuda.
OS: helst inget med från början då jag tänkte göra någon Linux version.
Extra: Inbyggt trådlöst nätverk, gärna inbyggt bluetooth
Garanti/försäkring: bra om man kan få 3-4 år olyck/stöld.

Pris: helst max ca 20 000kr exkl moms/25 000kr inkl moms

ingen som har någon kommentar?

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)