Du ska ha ett minne av typen DDR PC3200 (184 pin). Typ: http://www.inet.se/index_main.asp?p=5304141 (förutsatt att HP inte håller på och kinkar med vilka minnen som fungerar).
Om du har 2x256 nu och köper till 1x512 kommer du inte att kunna använda Dual Channel (prestandaförlust på några procent).
Okej, tack! Får ta och kolla upp det där närmare. När jag kollar i den här datorn står det att jag har 448 mb i ram, är det denna prestandaförslut som jag åker på ännu en gång eller vad beror detta på?
Varför skulle han inte det?
Vet att mitt nvida chip klarar 3 minnen o köra dualchannel på de
vet inte om den gör de på alla 3 men hittar ingen annan information
I så fall har du gissningsvis en nForce2-bräda, och den är lite av ett specialfall. De korten har oftast tre minnesplatser, där två av platserna delar på en kanal. Sätter du då 1x512 på den ena kanalen och 2x256 på den andra kan du alltså utnyttja DC med tre minnesmoduler. 1x256 + 2x256 skulle däremot inte fungera. :)
Compusa skrev:
Okej, tack! Får ta och kolla upp det där närmare. När jag kollar i den här datorn står det att jag har 448 mb i ram, är det denna prestandaförslut som jag åker på ännu en gång eller vad beror detta på?
Det stämmer som clarkbones säger. Just nu stjäl den integrerade grafiken 64 MB av ditt internminne. Det går att ställa in hur mycket minne den ska använda, enligt HP går det att köra upp till 256 MB men de nämner inte någon nedre gräns. Vill du slippa detta kan du köpa ett PCIe-grafikkort med eget minne.
När man har integrerad grafik med delat minne förlorar man mer på att inte köra minnet i dual channel.
På min förra dator, har jag följande komponenter. Tror ni att det fungerar att använda sig av dessa:
384 MB SDRAM,
Nividia GeForce 2 GTS/pro (pci)
specifikationer (tror de stämmer) skrev:
GeForce2 GTS
Memory Interface: 128-bit DDR
Pixels per Second: 800 Million
Memory Bandwidth:5.3GB/s
Triangles per Second: 25 Millio
Grafikkortet är inte det nyaste men det kanske är bättre att använda sig av det än inget PCI-kort alls? Kan mitt gamla minne vara kompatibelt eller ska jag köpa nytt?
muskot skrev:
När man har integrerad grafik med delat minne vinner förlorar man mer på att inte köra minnet i dual channel.
Vet ej om jag förstår riktigt. Just nu kör jag inte med dual channel? Om jag installerar mitt pci-kort så kan jag ta bort stölden av minne för den integrerade grafiken och sedan behöver jag aktivera dual channel? Vill använda mitt minne på bästa vis ;)
Grafikkortet är inte det nyaste men det kanske är bättre att använda sig av det än inget PCI-kort alls? Kan mitt gamla minne vara kompatibelt eller sk0a jag köpa nytt?
Ditt gamla minne är inte kompatibelt. Ditt gamla PCI-grafikkort är sämre än den integrerade grafiken. Tänk också på på att PCIe inte är samma sak som PCI.
Compusa skrev:
Vet ej om jag förstår riktigt. Just nu kör jag inte med dual channel?
Jag vet inte exakt hur din HP-dator är konfigurerad, men det är troligt att du just nu kör dual channel.
Dual channel ger bättre minnesprestanda. I en dator med integrerad grafik som använder en del av internminnet som grafikminne innebär dual channel en större prestandavinst än på en dator med ett separat grafikminne (just för att dual channel även påverkar grafikprestandan).
Okej då får jag på jakt även efter ett grafikkort så småningom, får testa hur bra det befintliga klarar av lite spelande. Om du/ni har tips på ett bra PCIe grafikkort som inte kostar för mycket så får ni gärna tipsa.
För säkerhets skull öppnade jag datorn och det visade sig vara ett 512mb-minne som sitter i datorn. Med andra ord så borde det duga om jag köper till ett exta 512mb, då får jag 1024mb i dual-channel antar jag?