Har byggt ihop en HTPC med följande specifikation:
Abit AX8
AMD Athlon 64 3200+ 90nm
Club3D X300 128MB (PCI-Express)
ElanVital Greenerger 400W SuperSilent
Samsung Spinpoint 200GB SATA
KVR 512MB
Första problemet: Fick CMOS Checksum failed i början efter POST. Fick bort det genom att gå in i BIOS och göra någon förändring och sedan spara. Nästa problem, var att den fastnade vid uppstad med POST Code 8E. Provade allt möjligt, byta plats på minnet, byta minne, byta cpu-kylare till den som följer med processorn (utifall att den blev för varm). Till slut plockade jag bort CMOS-batteriet och satte dit det igen och då fick jag fart på den igen. Så till Windows-installationen där jag hade problem att hitta hårddisken, efter lite pill så fick jag ordning på det igen. Men efter några omstarter så hittade jag inte hårddisken igen. Provade allt möjligt och kom till slut fram till följande:
Om data-kabeln OCH strömkabeln är i samtidigt vid uppstart så snurrar inte hårddisken igång (dvs den verkar inte matas med ström). Om jag startar upp datorn UTAN data-kabeln ELLER om jag drar ur data-kabeln under uppstart så börjar hårddisken direkt att snurra igång. Märkte också att USB-kontakterna inte verkar fungera. Fick ingen pekare vid installationen av Windows.
Kan det vara nätaggregatet som är för klent? Max 33A på +5V, 2*15A på +12V (en per kontakt). Eller är det moderkortet som inte fungerar? Har provat hårddisken i en annan dator och den fungerar som det ska. Har provat byta ut grafikkortet till ett vanligt PCI istället utan framgång. Har tyvärr inget kraftigare nätaggregat att prova med.
Behöver ventilera mina funderingar och förhoppningsvis få in lite tips.
Jag använde ingen antistatutrustning mer än att jag jordade mig innan jag började pilla. Eventuellt så kanske moderkortet har fått sig en kyss, fast jag har tidigare upplevt att komponenterna inte är så känsliga bara man undviker att kladda överallt på komponenterna.
sen kan chassit o dom andra komponenterna va uppladdade då laddas dom ur snabt när du tar på dom och du har en esd skada.
Lika illa åt båda hållet både ur och uppladning därför de sitter motstånd i armbanden och dom är svagt ledande så den laddar ur sakta så inga höga spänninga bränner sönder ledbanerna
Provat ett nytt likadant moderkort vilket inte löste problemet. Det löste en del andra problem jag hade, men inte just att hårddisken inte startar. Jag har provat hårddisken i en annan dator och där fungerade. Nu har jag även provat en annan hårddisk i HTPC:n och det fungerar också. Märkligt nog är det just kombinationen moderkortet och hårddisken som inte fungerar. Om det är fel på hårddisken eller inte vet jag ej.
Enligt Abit så hade felkoderna att göra med PSU:n. Även fast jag bytte upp till en 500W:are så hjältpe det inte. Men jag har fått OK av min distributör att returnera denna produkt och byta tillverkare. Så nu blir det ett MSI-kort istället.