Börja med att reda ut exakt vad det som låter. Att gissa är inte riktigt tillförlitligt. ;)
Överlag är det dock småfläktarna på moderkort och grafikkort, nätaggregat och hårddisk som brukar låta mest.
11 svar · 1 008 visningar · startad av xtreme
Har följande dator:
AMD CPU ATHLON XP2400+
Arctic Cooling Cooper Silent PRO TC AMD ( Copper )
ABIT ATX NF7-SL SOCKET A NFORCE2 SATA
512MB PC333 DDRAM PC2700
512MB PC333 DDRAM PC2700
Sapphire ATI Radeon 9500PRO 128MB,DDR,DVI
ANTEC Chassi 350W Solution Series Metallic Bronze SLK 3700 AMB EC
MAXTOR DMAX PLUS9-FDB 120GB 7200RPM 8MB
Då jag byggde ihop den tyckte jag ljudet var på tok för högt så jag satte in bilisolering (både den svarta av bly och den mjuka skumgummiliknande) och det blev lite bättre. Har på senare tid börjat använda datorn mer och mer till musik och film och vill få ner ljudet ytterliggare. Tips på vad jag kan göra, byta ut? Vill såklart göra detta till så låg kostnad som möjligt.
När jag ändå är igång tänkte jag köpa en ny HD. Seagate lär vara tystare. Förslag?
Det mesta ljudet gissar jag kommer från nätaggrigatet. Hur svårt är det att byta dom fläktarna och till vilka, någon guide?
Är det fortfarande billigare att köpa nya fläktar, flänsar eller vad jag nu behöver på nätet eller blir det lite billigt/billigare om jag köper det i en datoraffär? Tillkommer ju porto och så.
Är detta några grejer jag kan få billigare under mellandagsrean? Vill ju få det gjort så snabbt som möjligt men kan ju vänta en vecka extra för att spara några kronor ;)
Börja med att reda ut exakt vad det som låter. Att gissa är inte riktigt tillförlitligt. ;)
Överlag är det dock småfläktarna på moderkort och grafikkort, nätaggregat och hårddisk som brukar låta mest.
muskot skrev:
Då har jag öppnat datorn och lyssnat ;) Chassifläkten, CPU-fläkten och dom två på nätaggrigatet låter mest. Chassifläkten och den på min CPU är dom som viner mest, dom på aggrigatet har lite dovare/mörkare ljud. Detta med chassit öppet. Provade att dra ut kontakten för chassifläkten och ha chassit stängt. Då minskade ljudet rätt drastiskt och nästan allt ljud verkar komma från nätaggrigatet. Hårddisken, ljudkortet och moderkortet hör jag inte mkt från.
Byt ut samtilga fläktar till tystare
kolla pasiv kylning till ditt grafikkort
Artic Cooling låter mer än dom gör nytta enligt min mening
kolla om du ens behöver chassi fläkten samt moderkortsfläkten (Nordbryggan)
Vad är normal/bra temp på Moderkort och CPU?
I praktiken när datorn är stabil med den kylning man har.
cpu mellan 0-70 grader är acceptablet
Moderkort 0-50 grader
dock lever dina komponenter längre ju bättre dom kyls
Temp i datorn ligger på moderkortet 30 och CPU 49 grader om chassifläkten är påkopplad och går upp till 37 respektive 55 grader om fläkten är avstängd. Båda mätningarna är gjorda utan speciell aktivitet med datorn.
Tänkte prova att byta ut båda fläktarna i mitt nätagg "ANTEC 350W SL350P SmartPower". Vilka fläktar tycker ni att jag ska köpa? Hur många db kan jag tjäna på att byta dom 2 fläktarna?
Är det 2x80 mm? Jag skulle rekommendera Nexus Real Silent eller ännu hellre ett helt nytt nätaggregat. Två fläktar är inte ultimat om man vill ha en tyst dator.
Tänkte på det också, byta nätagg istället. Viss prisskillnad iofs, men om du verkligen vill få ner ljudet så vore det ju fint med EN 120 mm fläkt istället...
muskot skrev:
Är det 2x80 mm? Jag skulle rekommendera Nexus Real Silent eller ännu hellre ett helt nytt nätaggregat. Två fläktar är inte ultimat om man vill ha en tyst dator.
Den som sitter utanpå datorn är 80 och den som sitter inne i datorn är något större. 10 när jag mätte med linjal?
Visst är det bättre att köpa helt nytt men det kostar också mycket mer. Hade varit bra om man kunna komma undan med +-1/5 av ett nytt agg. Det jag har funkar ju bra för övrigt ;)
Gissningsvis är det då en 80 och en 92 mm.
Nexus har en 92-mm-modell också:
http://gtek.net/index.php?mode=item&id=1719