Det är radiohandlaren som gäller för ljudet. Det är bara att glömma allt vad datorhandlare heter.
En bekant till mig ska slänga ut befintlig TV och stereo från vardagsrummet. Han vill ersätta allt med ett rejält datorpaket, med Media Center och det där tjafset.
Vi är i stort sett klara med själva datorpaketet men har fortfarande undringar gällande skärm och ljudpaket.
Skärm:
Den ska vara platt och ligga på runt 40". Det är inte tvunget att den ska ha TV-tuner, men det kanske inte skadar ändå, som någon form av backup om datorn krånglar.
Det är viktigt att upplösningen är så hög som möjligt.
Prisidé: 20k - 30k kronor.
Ljudpaket:
Det är Hi-fi-ljud med surround vi är ute efter. Inte vanligt datorljud.
Datorhandlaren visade oss ett paket från Logitech för knappa 5000 spänn, men jag tvivlar på att det paketet kan matcha en gammal hederlig PA- eller Hi-fi-anläggning.
Tanken är alltså att man ska kunna dra på rejält med volym när det är fest och liknande. Slutkunden yttrade sig att han inte vill köpa ett sådant här datorpaket för x antal kronor, för att sedan vara tvungen att fjanta med låg volym.
Så, räcker de där kraftiga ljudpaketen till egentligen (jag tror det kan ha varit den här han visade upp), eller ska vi sticka till en vanlig radiohandlare och införskaffa ljudet där?
Jaha, vad ska vi köpa? I detta fall är det inte priset som är det avgörande utan att kunden blir nöjd.
Det är givetvis viktigt att detta faktureras före nyår, så vi kan inte vänta in modeller som kommer först nästa år. :r
Jag kommer vara borta ett gäng timmar nu (jäkla julhandel) så jag kan inte svara på motfrågor förrän i kväll. Tyvärr.