Tänkte köpa nya diskar och det är ju naturligtvis SATA som gäller då. Skulle helst vilja slippa installera om och istället bara ghosta över allt från IDE till SATA.
Läste på seagate.com hur man installerar en disk men det står inget om hur windows kommer fungera om man bara ghostar över eller hur man löser det praktiskt. Står inget nämnt om SATA på Microsoft Knowledge Base i den artikel som seagate hänvisar till. Så man vet alltså inte om det går att ghosta över eller om man måste installera om helt och hållet.
Det står på seagate att man ska använda DiscWizard 2003 innan man installerar disken, hur det är möjligt att lägga in ett program utan att först ha installerat disken är för mig en gåta men iallafall.
Hur jag tänkte gå tillväga är att först bara ghosta allting från disk till disk med Norton Ghost, sedan ställa in nya SATA-disken i BIOS så den hittas och så borde väl allt hittas av windows när det startar upp? Behöver kanske inte ens använda DiscWizard? Vad tror ni?
En fråga, är MAXTOR DMAX 10 300GB 16MB SATA (6L300S0) en bättre disk än SEAGATE BARRACUDA 8 300GB 8MB SATA (ST3300831AS) eller är specsen vilseledande? Maxtorn är ju klart bättre vad gäller specsen men är det någon som vet hur stor skillnaden är mellan dem eller vilken av dem som är det bästa valet i praktiken?
Maxtorn är klart billigare, har samma lagringskapacitet som barracudan men har dubbelt så stor cache. Överföringshastigheten är så klart den samma. Det som synes vara negativt är att söktiden är 1 ms längre på maxtorn, 9 ms mot barracudans 8 ms.
Vad är era synpunkter och erfarenheter av dessa två modeller, vilken ska man välja. Barracudan är ju också tyst vilket jag gillar, vet inte ifall maxtorn är tyst, har ingen aning.
Har du jävligt tur så går det
har du normal tur går det inte
Tänk på att windows bootloader kanske inte laddas samt disken har ju fel adress helt enkelt
Du kan kanske fixa de om de strular med en reparationsinstallation
Se till o ha en Windows drivrutinsinstallationsdiskett som du använder under installen så windows installen hittar din sata disk om det nu krävs
Vad menas med adress. Är det något specifikt med Sata, för IDE-diskar har jag bytt flera gånger och bara ghostat över utan att behöva installera om nånting.
Anledningen till mina frågor är ju naturligtvis att jag inte vet nåt om detta men jag har iofs svårt att tro att Windows skulle bry sig om vilken disk det ligger på, allt som har med disken att göra ställs ju in i BIOS, windows laddas ju in som vanligt?????
jo visst, men kontrollern styrs ju av BIOS och drivrutin finns ju att installera i Windows, förstår inte vad som kommer bli fel. Många har gjort detta och det har inte strulat.
Ok, jag förstår vad du menar. Givetvis tror jag på dig när du säger att det strulat. Tycker bara att det låter konstigt, fattar inte varför det skulle strula. Men visst kan du ha rätt, det är inte det jag säger. Det är väl olika antar jag, från dator till dator, som allt annat.
Maxtorn med 9 ms och 16 mb cache är billigare så det verkar ju vara den som är att föredra då eftersom du säger att det skulle bli lite bättre prestanda med 16 mb. Det är lustigt att den som har bättre specs är billigare :)