Jag antar att min skärm har gjort sitt nu. Den sticker i ögonen på mig. Den börjar bli suddig. Ute i kanterna flimrar det om man tittar lite nogrannare. Det värsta är att den har börjat slockna när skärmen fylls av för mycket vitt!
Var inne lite i Photoshop precis och då var det väldigt vitt. Först började den liksom blinka några gånger. Till slut så slocknade den. Då får jag stänga av skärmen för att sedan tända den igen. Oftast så får jag bild direkt, men ibland så kan jag få vänta rätt länge på att få tillbaka bilden. Slår jag i bordet så slocknar den direkt. Eller om jag råkar slå i bordet med benet - vilket händer ofta då jag gärna slänger upp benen på skrivbordet...
Skärmen är en 19 tums Targa. Jävla skitmärke men jag köpte den billigt (tror jag) för många år sen. Vad kan vara fel? Kan jag göra någonting åt det här? Förutom att köpa nytt då...
Tacksam för en förklaring till min skärms beteende. :)
Dock ska du inte skruva isär din skärm nu o börja pilla då kondensatorerna är uppladdade o du kan få en rejäl stöt
ring en serviceverkstad för tv/skärmar o kolla vad dom säger om reparation
Ev kan de vara dam o skräp. när spänningen stiger så hoppar strömmen och kortsluter
Hur gammal är den föresten ... är den gammal kanske de är lika bra o byta om du syslar med grafik då crt skärmar tappar så mycke styrka under åren.
Dock ska du inte skruva isär din skärm nu o börja pilla då kondensatorerna är uppladdade o du kan få en rejäl stöt
ring en serviceverkstad för tv/skärmar o kolla vad dom säger om reparation
Ev kan de vara dam o skräp. när spänningen stiger så hoppar strömmen och kortsluter
Hur gammal är den föresten ... är den gammal kanske de är lika bra o byta om du syslar med grafik då crt skärmar tappar så mycke styrka under åren.
Aha, sitter den inne i skärmen. Ne, då tänker jag inte öppna upp den och experimentera. :e
Skärmen är väldigt gammal. Hm. Jag köpte den 2001 tror jag, men den var ju begagnad. Så den har några år på nacken. Jag hade hoppats på att det fanns en enkelt och billig lösning, men det kanske det inte gör då?
Skärmar brukar ge upp efter några år och det brukar inte vara nån idé att ens försöka laga dom tycker jag. Kanske tiden var inne för din bara. Du hade nog ändå funderat på att köpa en stor fin platt julklapp till dig själv!? :)
Skärmar brukar ge upp efter några år och det brukar inte vara nån idé att ens försöka laga dom tycker jag. Kanske tiden var inne för din bara. Du hade nog ändå funderat på att köpa en stor fin platt julklapp till dig själv!? :)
Nja, jag prioriterar inte datorn särskilt mycket. Så länge min skärm fungerar så... :) Kanske nästa år.
mayday skrev:
tillvärkningsår står oftast på etiketten där bak
men som sagt köp en ny du kommer bli förvånad hur dålig din gamla är när du sätter dig vid din nya
råka ut för liknande sak sluta med att ja fick ett bra pris på en HP 9500 19" crt
Helt underbar skärm
1998 var den tillverkad så den har visst några år på nacken nu. :)
Den har väl nått ett stadie där det inte är lönt att bry sig om den längre. Jag får väl skaffa nån ny senare när den här vägrar starta helt. :) Tack för hjälpen.
Jag hade också en gammal 17" Viewsonic som gick sönder bara någon dag efter garantin gick ut!!! Helt otroligt!! Dom verkar vara gjorda för det en del. Sedan (1999!!) köpte jag min nuvarnade, en Hitachi 19" för fem lax (vilket var väldigt bra pris då), och den håller än idag, klickar lite konstigt om den ibland, men den rullar och rullar, jag ser till att vara noga med skärmsläckare, har en svart släckare på 2 min, tror det förlänger livstiden avsevärt eftersom släckarn går ganska mycket...
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25