webForumDet fria alternativet

Hitta operativsystem

Datorhårdvara

18 svar · 678 visningar · startad av tompe

Medlem sedan juni 2004244 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har köpt en ny hårddisk och för att flytta över en del filer till den nya från den gamla disken så installerade jag win2k på nya samtidigt som jag hade kvar den gamla hddn i datorn.

Mitt problem är dock att när jag flyttat filerna till den nya disken och kopplar ur den gammla så hittas inte något OS även fast jag installerat win2k på den. Kopplar jag in den gamla igen så får jag upp listan och båda OS-installationerna fungerar och går att köra.

Hur gör jag så att win2k hittas på den nya disken även om jag kopplar ur den gamla?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Den tror att systemet ligger på den gamla disken... man måste lura den lite att köra från den nya enbart... koppla bort den gamla och försöka fixa startmiljön så att det funkar...

Danny skrev:

Den tror att systemet ligger på den gamla disken... man måste lura den lite att köra från den nya enbart... koppla bort den gamla och försöka fixa startmiljön så att det funkar...

Tack för det snabba svaret!

Du vet inte hur man skulle kunna fixa startmiljön då?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

tompe skrev:

Tack för det snabba svaret!

Du vet inte hur man skulle kunna fixa startmiljön då?

starta på din win 2k skiva och välj reperera installationen...

stoffe-2k skrev:

starta på din win 2k skiva och välj reperera installationen...

Testade men kunde inte välja "emergency repair" för den hittade inte någon win2k installation. Recovery console gick dock och då hittades installationen och jag kunde bläddra i mapparna på installation osv. Funkar iaf. inte att boota installation efteråt heller..

Nån ide?

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Prova skriv fixmbr i recovery console.

Gein skrev:

Prova skriv fixmbr i recovery console.

Testade men det fungerar fortfarande inte..

Vet inte om du eventuellt måste skriva fixboot också?

finns det inte ett kommando som heter fixboot? som skapar en ny boot.ini? annars kan du skapa en egen:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows" /noexecute=optin /fastdetect

ändra de där ID-nuffrorna bara. det kan ju vara så enkelt att det där löser det

Fixboot löser det inte heller...

I värsta fall får du väl installera om då. Men se då till att inte ha den gamla disken inkopplad innan det är klart.

Hade samma problem själv, kommer inte ihåg hur jag löste det tyvärr :(

Jag lider faktiskt av ett liknande problem just nu. Har tre partitioner, en är Dells diagnostik-partition, sen har jag en Windows-partition och en för FreeBSD. Nu ville jag få veck FreeBSD och samtidigt få bort den Boot loader i MBR som FreeBSD satt dit. Trodde fixmbr och fixboot skulle lösa problemet men jag får inte ordning på det heller. Hur jag än vrider och vänder på det så står det bara Error loading operating system. Eftersom Windows-partitioner är gammal så finns det en hel del där som jag inte vill gå miste om. Just nu installerar jag Windows på den gamla FreeBSD-partitionen för att på så vis försöka gå runt problemet.

Om din Windows-installation är färsk så skulle jag rekommendera att installera om Windows istället.

låter som ni båda inte har rätt partition bootbar, finns en flagga i mbr:en, har ni en live linux skiva så kan man lätt se med tex fdisk.

stoffe-2k skrev:

låter som ni båda inte har rätt partition bootbar, finns en flagga i mbr:en

Du menar att "markera partionen som aktiv"?

Danny skrev:

Du menar att "markera partionen som aktiv"?

så kanske det heter i windows

boot.jpg

Blev till att installera om till slut.

Tack för hjälpen ändå!

stoffe-2k skrev:

så kanske det heter i windows

Ja isåfall kan man ju göra det med "diskpart" det finns ett kommando "active" där...

har du installerat om nu när vi hade lösningen på spåret ;)

okej... det går ju ganska bra när man precis har installerat det ändå, snabbaste lösningen också... :)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)