webForumDet fria alternativet

Kan inte ladda in grafikkortsdrivrutiner

Datorhårdvara

5 svar · 389 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Har meckat ihop en dator och ingenting har strulat fram till att jag ska installera drivrutinerna för grafikkortet. Första grafikkortet är ett PCI-express. Har installerat från skiva och det går bra, startar om datorn men drivrutinerna laddas inte in. Går in i Enhetshanteraren och där listas grafikkortet med en varningstriangel. Windows säger att drivrutinerna inte kan laddas in. Naiv som jag är så tror jag att det är grafikkortet så jag skaffar ett PCI-grafikkort, installerar det på samma sätt men får precis samma fel. Att windows inte kan ladda in drivrutinerna. Med första kortet provade jag även att ladda hem de senaste drivrutinerna men med samma resultat.
Vart bör jag fortsätta min felsökning? Jag kan testa installera om Windows men har svårt att se vad det skulle lösa. Kan det vara moderkortet som felar? Den hittar ju dock grafikkortet så jag förstår inte heller riktigt varför det skulle vara moderkortet.

Alla tips på felsökning mottages varmt! :)

Kan det hjälpa att uppdatera BIOS? Kan det vara så enkelt att det är en inställning i BIOS som jag har missat?

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Jag har aldrig sysslat med PCI-kort så en ren chansning här.
Kan det inte vara så att det finns en inställning i BIOS om du ska köra på AGP eller PCI?

Det finns ingen AGP-plats, det är PCI-express- och PCI-platser som finns.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

va väll inte fråga om vilka fysiska platser du hadde
va vilka inställningar som fans

fins massa gammalt skit me i bios Nfoce3 tex har inställningar för ISA .. totalt meningslöst de de slutades användas för 10 år sen typ

Jag pillade lite i BIOS och blåste bort windows och nu fungerar det. Borde kanske installerat om Windows innan jag ställde frågan...

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)