Vad krävs för att man skall kunna aktivera läge 6 igentligen?
Moderkort:
Intel 865PE Chipset Pentium 4 Mainboard
FSB800, Dual DDR 400, SATA 150, AGP 8X
SoftMenu™ Technology
25 svar · 933 visningar · startad av Sjodahl
Vad krävs för att man skall kunna aktivera läge 6 igentligen?
Moderkort:
Intel 865PE Chipset Pentium 4 Mainboard
FSB800, Dual DDR 400, SATA 150, AGP 8X
SoftMenu™ Technology
Se även till att kontrollerkortet, hårddisken samt kabeln mellan dessa stödjer hastigheten.
Om du söker på google hittar du en massa information om ämnet.
Tex: http://www.ramelectronics.net/html/computer_ata-66-100.html
Japp kablen bör stödja det (det är en medföljande SATA kabel), hur vet jag om jag har ett VIA moderkort igentligen?
Läste inte hela din tråd. Flåt. Står ju tydligt vad du har.
Kör du disken som en SATA disk så brukar det bli rätt default.
Har inte något svar igentligen så jag ska försöka vara tysk (tyst skulle det vara) ;)
Men den där http://support.microsoft.com/?kbid=327805 verkar vara intressant. Måste väl gå att trycka dit någon annan drivrutin skulle jag tro.
Det brukar vara så. Min erfarenhet är att om det är en gammal dator så är det fel typ av flatkabel. Är det en ny dator och hårdvaran är korrekt så är det ett driverproblem.
Ibland glömmer man att de flesta moderkorten faktiskt har drivrutiner som kan uppdateras.
Lycka till :)
hehe mm, har rätt dålig koll på vad det är man kan uppdatera för drivrutiner till moderkortet ;)
Ett grafikkort, nätverkskort mm är ju en sak. Men vad är det man updaterar till ett moderkort igentligen?
Här hittar du några:
http://www.intel.com/support/chipsets/sb/cs-009241.htm
Intel® Chipset drivern bör i alla fall installeras.
AGP bussen, PCI bussar, USB, bryggor etc kan alla behöva korrigeras lite med en drivrutin.
installerat det mesta nu, men får inte det till att bli ngn skillnad. Mer förslag tro?
Någon BIOS inställning?
Det beror på din SATA-kontroller eller drivrutinerna till denna. Men varför lägga ned tid och energi på ett icke-problem? Du kommer ändå inte att märka någon prestandaskillnad.
Men rätt skall vara rätt!
Tror jag pillat in senaste SATA drivisarna... (eller maybe not)
Kolla i enhetshanteraren/diskstyrenhet . brukar gå o välja Auto eller manuel. går på mitt Nforce i alla fall
Verkar inte som att jag har något manuellt jag kan ändra!
En anna fråga är vad det gäller PRIMARY, SECONDARY IDE CHANNEL. dessa två är typ bara IDE1,2 på moderkortet va?
Själva SATA uttaget är det INTEL ULTRA ATA Storage Controller?
Eller finns det längre ner under SCSI and RAID controllers eller vad går SATA under tro?
Det jag funderar lite om är det som står på bilden Device Type: IDE ATA/ATAPI, borde det inte stå SATA någonstans tro?
Min SATA-kontroller ligger iaf. under SCSI och RAID.
Går som Raid controler eller SCSI
hmm okej och antar ni inte har följande:
Okej där har jag något som heter A347SCSI SCSI Controller med drivisar ifrån 2001-07-01 och utgett av MS.
Borde gå att uppdatera antar jag?
Får väl försöka hitta ngn här ifrån Abit då..
En annan sak redan när jag startar upp datorn i den där lilla rutan står det UDMA100 bara tror jag ;)
Skall men se typ 133, eller 150 redan där?
Eller hur fungerar det tro?
A347SCSI SCSI Controller har att göra med programmet Alchohol 120%.