Jag tänkte bygga en dator själv och behöver lite hjälp så här i starten!
Jag har inga krav på prestanda utan är bara ute efter ett så billigt system som möjligt!
Mina begränsade kunskaper inom detta område säger mig att det är detta jag behöver/vill ha:
1. Datorchassi med nätdel 150 - 300W, Midtower. Watten kanske spelar mindre roll?
2. Moderkort med integrerat grafik och ljudkort. som passar chassit = ATX?
--> Asus K8N - nForce3 250GB, PC3200, Lan, RAID, Ljud <--
Jag behöver hjälp med vissa benämningar som t.ex. nForce3 250GB.
Jag antar att moderkortet har en IDE-adapter.
Med moderkorten behöver jag mycket hjälp!!!!
3. Processor som passar det specifia moderkortet exempelvis sock 754 för AMD sempron processorer
4. Minne, i detta fall 400Mhz pc3200 ddr ram minnen, antal platser på moderkortet ???
5. HD --> IDE ATA
Jag tror det var allt?!
Som ni ser så spelar verkligen inte prestandan nån roll utan jag behöver veta om jag tänker rätt och och jag behöver dessutom förklaring av begrepp när det gäller moderkort!
1. Det säljs knappast några ATX-nätdelar med lägre effekt än 300W, och det räcker alldeles utmärkt för de allra flesta datorer. Effekten är ingenting man ska stirra sig blind på (en dålig 400W-nätdel är sämre än en bra på 300W).
2. Asus K8N saknar integrerad grafik, så köper du ett sådant kort måste du alltså komplettera med ett AGP-grafikkort (de billigaste kostar ca 300 kr). De flesta moderkort med integrerad grafik är av mATX-typ. Dessa passar i vanliga ATX-chassin, men kan även monteras i ett mindre mATX-chassi.
K8N har två IDE-kanaler (vilket möjliggör inkoppling av fyra IDE-enheter) och två stycken Serial ATA-anslutningar. nForce3 250GB är en modellbeteckning på det chipset som moderkortet använder.
3. Det finns numer Sempron-processorer som har stöd för SSE3 och 64-bitarsinstruktioner, men har du inga prestandakrav är det i princip bara till att ta det billigaste. :) Kom ihåg att köpa kylare om du köper en bulk-processor.
4. K8N har tre minnesplatser.
5. Eller SATA, brukar inte vara någon direkt prisskillnad och på köpet får man betydligt smidigare kablage.
Har du glömt DVD-brännare eller har du redan en sådan?
Ja, alla ATX-nätdelar passar i alla ATX-chassin. ATX12V 2.0 är en uppdaterad ATX-version som introducerades för att klara av att ge ström åt allt mer krävande processorer. "24 pin" refererar till hur kontakten mellan moderkort och nätdel ser ut. Äldre varianter har 20 pin-kontakt och nyare (från och med ATX12V 2.0) har 24. Det finns även adapters för att koppla samman 20- och 24-pinskontakter. Här finns en revisionshistorik: http://www.formfactors.org/developer\specs\ATX12V_PSDG_2_2_public_br2.pdf
Bulk (eller "tray" som det ibland kallas) innebär att man enbart köper själva processorn och ingenting mer. "Retail" innebär att man - förutom processorn - även får en tjusig kartong och en processorkylare.
Chassifläkt följer ofta med chassit, men har man höga krav på den (tystnad och/eller effektivitet) är det oftast bäst att inhandla den separat. Har man en dator med få och svala komponenter och ett nätaggregat med en 120 mm-fläkt behöver man oftast inte ha någon chassifläkt.
Ja det är kul att bygga själv! Då får man ju precis som man vill ha det också. Nuförtiden är det så enkelt också (bara man fått rätt prylar) så det kan ju i princip inte bli fel. Lycka till!