webForumDet fria alternativet

tomma cd/dvd skivor, vad finns!

Datorhårdvara

14 svar · 903 visningar · startad av hjarterkung

Medlem sedan mars 2005168 inlägg
Frågan#1

har sett att det finns många olika typer av cd/dvd skivor att bränna på!

någon som kan reda ut begreppen åt mig?

dvd -R
dvd +R
dvd -RW
dvd +RW
dvd -RAM
dvd +DL
cd -R
cd -RW

vad betyder dessa?
tacksam för hjälp!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

R - Skrivbar en gång
RW - Skrivbar flera gånger
RAM - Något specialformat som inte används i särskilt stor utsträckning. Är väl i stort sett bara Panasonic som använder det i sina dvd-inspelare.
DL - Dual Layer. En sådan dvd-r-skiva, rymmer drygt 8 GB, i motsats till de vanliga som rymmer 4,7 GB. Förinspelade dvd-skivor är ofta dual layer.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

sedan det där med + eller - skivor... det spelar i stort sett ingen roll. Bara olika standardar, man kör med den som funkar bäst bara.

Kolla här för massa info: http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#4.3

ok! jag hittade på pricerunner.se när jag sökte på dvd+r skivor i 100-pack!
och jag fick då fram från wesellcd.com att det går att köpa ett 100-pack för ca 300 kronor!

se själva: http://www.wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=548

men på komplett gick det för över 2000 kronor!

varför så billigt! är det bluff? samma ställe (wesellcd.com) säljer 25-pack för samma pris! känns väldigt skumt

Konstigt. Det är säkert ingen bluff iofs eftersom det fanns andra som var nästan lika billiga. Själv har jag inte det där problemet, jag måste köpa hyffsade plattor för annars funkar dom inte i min DVD-spelare. Brukar köpa 10-pack Verbatim på Elgiganten för 99:-

ingen som har erfarenhet av att ha handlat på wesellcd.com?
de skivor som de säljer? är det värdelöst märke kanske? kanske de inte fungerar att köra i min läsare? vad är riskerna?
känns ju inte särskilt smart att gå och köpa ett 25 pack för ett par hundra när man kan köpa ett 100 pack för lite mer.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Datamart är mer budgetskivor men funkar väl kanske. Själv köper jag hellre skivor som man vet håller måttet. Köper alltid från wesellcd och då blir det Verbatim både cdr & dvdr. Att skivorna är mycket billigare på wesellcd beror på att dom inte har den ©-skatt som det är på skivorna när du handlar i Sverige.

Helst ska det vara Taiyo Yuden-plattor tror jag. Verbatim kan man få se upp med också, dom kan vara tillverkade på olika ställen, kommer ihåg att det var värsta tjaffset om det där på nåt amerikanskt forum jag brukade hänga på förut.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Danny skrev:

Helst ska det vara Taiyo Yuden-plattor tror jag. Verbatim kan man få se upp med också, dom kan vara tillverkade på olika ställen, kommer ihåg att det var värsta tjaffset om det där på nåt amerikanskt forum jag brukade hänga på förut.

Verbatim har la nu mer livtidsgaranti? :o Dom har alltid funkat klockrent för mig. Verkar kunna spelas i de mest knepiga spelarna också.

Jo, det är väl för att Verbatim väljer kvalitetstillverkare, dom har ju ändå lite klass. Ända sedan jag började med media har dom alltid stått högt på listan. Fast jag körde länge med Kodak Gold som av nån anledning försvann. Men hur som helst, kolla här:

http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=33459&view=findpost&p=292597

Där står att t ex Verbatim DL+ med Super Azo är Mitsubishi. Det är Taiyo Yuden och Mitsubishi som gör dom bästa mackorna enligt många på det där forumet.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

em Hur kan verbatim ha livstids garanti när DVD skivers hållbarhet bara är 10-25år innan metallen oxiderar

Saknar Kodac Gold :(

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

hjarterkung skrev:

Jodå, har handlat där 2-3 gånger. Fungerade perfekt. Senast köpte jag traxdata-skivor (iofs bara 4x, men jag brukar inte bränna snabbare), 100 st för 249:-. Nu såg jag dock att de gått upp 40:-, men det varierar lite från dag till dag.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Danny skrev:

sedan det där med + eller - skivor... det spelar i stort sett ingen roll. Bara olika standardar, man kör med den som funkar bäst bara.

En liten sanning med modifikation, äldre DVD brännare klarade antingen + eller - varianten så då gällde det att köpa rätt, en + brännare kan inte bränna på en - skiva och tvärtom.

Numera klarar DVD-brännare båda formaten, men kontrollera vilket/vilka format din DVD-brännare klarar.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Jag har alltid handlat mina dvd skivor från wesellcd.com och det har funkat bra alla gånger så det kan jag rekommendera. Fast frakten är ganska dyr så du kanske ska höra med några kompisar om dom också vill beställa lite så ni kan dela på frakten.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

hjarterkung skrev:

Om du använt sök så hade du hittat trådar där vi snackat om de tidigare!

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)