R - Skrivbar en gång
RW - Skrivbar flera gånger
RAM - Något specialformat som inte används i särskilt stor utsträckning. Är väl i stort sett bara Panasonic som använder det i sina dvd-inspelare.
DL - Dual Layer. En sådan dvd-r-skiva, rymmer drygt 8 GB, i motsats till de vanliga som rymmer 4,7 GB. Förinspelade dvd-skivor är ofta dual layer.
ok! jag hittade på pricerunner.se när jag sökte på dvd+r skivor i 100-pack!
och jag fick då fram från wesellcd.com att det går att köpa ett 100-pack för ca 300 kronor!
Konstigt. Det är säkert ingen bluff iofs eftersom det fanns andra som var nästan lika billiga. Själv har jag inte det där problemet, jag måste köpa hyffsade plattor för annars funkar dom inte i min DVD-spelare. Brukar köpa 10-pack Verbatim på Elgiganten för 99:-
ingen som har erfarenhet av att ha handlat på wesellcd.com?
de skivor som de säljer? är det värdelöst märke kanske? kanske de inte fungerar att köra i min läsare? vad är riskerna?
känns ju inte särskilt smart att gå och köpa ett 25 pack för ett par hundra när man kan köpa ett 100 pack för lite mer.
Helst ska det vara Taiyo Yuden-plattor tror jag. Verbatim kan man få se upp med också, dom kan vara tillverkade på olika ställen, kommer ihåg att det var värsta tjaffset om det där på nåt amerikanskt forum jag brukade hänga på förut.
Helst ska det vara Taiyo Yuden-plattor tror jag. Verbatim kan man få se upp med också, dom kan vara tillverkade på olika ställen, kommer ihåg att det var värsta tjaffset om det där på nåt amerikanskt forum jag brukade hänga på förut.
Verbatim har la nu mer livtidsgaranti? :o Dom har alltid funkat klockrent för mig. Verkar kunna spelas i de mest knepiga spelarna också.
Jo, det är väl för att Verbatim väljer kvalitetstillverkare, dom har ju ändå lite klass. Ända sedan jag började med media har dom alltid stått högt på listan. Fast jag körde länge med Kodak Gold som av nån anledning försvann. Men hur som helst, kolla här:
Där står att t ex Verbatim DL+ med Super Azo är Mitsubishi. Det är Taiyo Yuden och Mitsubishi som gör dom bästa mackorna enligt många på det där forumet.
ingen som har erfarenhet av att ha handlat på wesellcd.com?
Jodå, har handlat där 2-3 gånger. Fungerade perfekt. Senast köpte jag traxdata-skivor (iofs bara 4x, men jag brukar inte bränna snabbare), 100 st för 249:-. Nu såg jag dock att de gått upp 40:-, men det varierar lite från dag till dag.
sedan det där med + eller - skivor... det spelar i stort sett ingen roll. Bara olika standardar, man kör med den som funkar bäst bara.
En liten sanning med modifikation, äldre DVD brännare klarade antingen + eller - varianten så då gällde det att köpa rätt, en + brännare kan inte bränna på en - skiva och tvärtom.
Numera klarar DVD-brännare båda formaten, men kontrollera vilket/vilka format din DVD-brännare klarar.
Jag har alltid handlat mina dvd skivor från wesellcd.com och det har funkat bra alla gånger så det kan jag rekommendera. Fast frakten är ganska dyr så du kanske ska höra med några kompisar om dom också vill beställa lite så ni kan dela på frakten.