webForumDet fria alternativet

Fel på nätagg!!??!!

Datorhårdvara

7 svar · 440 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Köpte just ett billigt nätagg på 300 w som ska sitta i morsans dator, blir inga värstinggrejer utan bara nåt som fungerar alltså. Men agget verkar fan inte leverera nån ström. Det är ett Q-TEC PSU ATX 300W med en vanlig kontakt till moderkortet samt en sådan 4-pin molex som ansluts till den extra ingången för 12 V som finns på en del kort, mitt kort har dock ingen anslutning för det så den kontakten kan jag inte använda.

Jag har kopplat loss den vanliga breda kontakten från moderkortet och kortslutit mellan pin 4-5 (grön-svart) men det är stendött, ingen fläkt börjar snurra, nada. Jag föreställer mig två olika scenarion, antingen har jag haft otur och fått ett icke fungerande agg eller så måste jag på något sätt kortsluta även 4-pinskontakten vilket jag aldrig hört talas om att man ska behöva göra. Det är ett vanligt agg med en strömbrytare på baksidan som man bara slår till som vanligt så ska agget få ström men det är som jag sa stendött. Det knäpper till när jag har i strömkabeln först i väggen och sedan i agget efter att först ha satt brytaren i läge ett vilket jag upplever som ett tecken på att ström kommer in i agget, men jag vet inte varför ingen fläkt snurrar eller varför ingen ström kommer in i moderkortet. Någon som vet?

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

- Har du kopplat kablarna från chassits start/reset osv knappar korrekt? (Jag har lyckats koppla fel, så jag utgår från eget problem)

- Har du möjlighet att testa nätagget på en annan dator?

Men jag menar, om jag kopplar loss agget från kortet och kortsluter så behövs ju inte de knapparna, och ja, jag har testat agget på ett annat moderkort men inte en komplett dator. Detta bara för att kolla om det lyste några lampor på kortet, det gjorde det inte.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

AndreasC skrev:

Jag har kopplat loss den vanliga breda kontakten från moderkortet och kortslutit mellan pin 4-5 (grön-svart) men det är stendött, ingen fläkt börjar snurra, nada. Jag föreställer mig två olika scenarion, antingen har jag haft otur och fått ett icke fungerande agg eller så måste jag på något sätt kortsluta även 4-pinskontakten vilket jag aldrig hört talas om att man ska behöva göra.

Det ska räcka att göra så som du gjort, ATX12V-kontakten behövs inte för att nätaggregatet ska hoppa igång. Q-tec är ju ungefär det sämsta märket som finns, så det är nog inte alls omöjligt att du fått en död enhet.

Mjo, jag valde det för att det var det billigaste, hade inte förväntat mig att det skulle vara dött bara för det, men q-tec är väl inga höjdare direkt. Tror ni man kan skicka tillbaka det utan originalemballage, råkade kasta det lite för snabbt. Jag har alltså bara aggregatet att skicka tillbaka som det är, som jag minns det så var det bara agget i en kartong, typ inga kablar eller så som följde med löst. Om jag kan skicka tillbaka det så kunde jag ju eventuellt välja ett agg som är omkring 100 kr dyrare som då är ett annat märke.

Tänkte vara lite budgetinriktad den här gången men det straffade sig tydligen LOL.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

altså Qtec är ju inte känt för kvalite men dom brukar inte gå sönder

snarare leverera för lite ström o låta som fan

Verkar iallafall som jag har fått bekräftat nu att det verkligen är trasigt. Det hela började med att morsan gick och köpte nåt gammalt skit för någon 5-hundring, ett datorpaket med skrivare och skärm och hela alltet. Skrivaren var bra och skärmen ganska hyffsad men datorn tycker jag de kunde ha skrotat istället för att lura på morsan det. Men iallafall, det var en PIII 800 MHz och jag tror det måste ha varit i moderkortets kontakter det var glapp för powerknappen fungerade i bästa fall 1 gång per 5 försök, man fick hela tiden dra ut datorn och rucka på kontakterna till moderkortet för att det skulle fungera igen. Så jag slet ur allting utom hårddisk och CD-enheter eftersom de hade jag bytt ut sedan tidigare eftersom det heller inte var något att hurra för vid köpet av datorn. Man hade ju en del lite nyare och frächare grejer liggandes sedan tidigare byten på andra datorer så jag slängde alltså in det i morsans dator.

Anledningen också till att jag fattade beslutet att slita ur det som inte redan tidigare blivit utbytt var att datorn helt plötsligt var stendöd och det hjälpte inte längre att rucka på några kontakter så jag slet ur resten också och satte in annat moderkort, grafikkort, cpu, nätverkskort etc, och även ett nytt nätaggregat som ju då är detta från Q-tec som verkar ha gått sönder. Detta var det enda jag inte hade hemma så jag fick köpa det helt nytt.

Efter att det inte funkade så testade jag ju att kortsluta det men då funkade det iallafall inte. Jag tänkte jag skulle testa det gamla också som jag slet ur morsans dator men till min förvåning så funkade det inte heller. Jag tänkte då att kanske jag tänker fel, det kanske inte är bara att kortsluta och så går fläkten igång utan jag kanske har missuppfattat det. Det var ju ett tag sedan man gjorde på det här viset med att kortsluta så man kanske glömt bort hur det funkade. Men då kom jag på tanken att jag skulle göra likadant på nätaggregatet i min egen dator som jag använder dagligen (som naturligtvis är helt klart fräshare grejer i). Det hoppade gång så jag förstod då varför morsans dator inte gick igång vilket blev resultatet att jag slet ut allting och köpte nytt agg och satte in andra grejer. Det verkar som att det inte bara är det här nya agget som är trasigt utan även det gamla agget som satt i morsans dator var paj. Där ser man. Mycket pekar alltså på att både det och det nya är paj helt enkelt. Jag har mailat till dataparadiset.se och de sade att jag fick returnera det på garanti men att det var det försdta agget av just den modellen som har gått paj. Jag får se när jag kan få igång allt igen. Hoppas snart jag hatar att ha en massa skit stående som inte funkar. Jag blir deppad på det LOL

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

tror du ja tänkter läsa igenom dendär textblaffan .... Fan Ja e bakis

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)