Min stationära dator P733 börjar nu gå på knäna och jag tycker inte det är värt att lägga pengar på nya komponenter till denna. Har länge tittat på en Dell dator och eftersom jag redan har en bra skärm kan jag få ner priset vesäntligt.
Vad hamnar priset på, runt 3600 kr inkl. moms och frakt? Det är ett pris som du får svårt att matcha med ett hembygge, särskilt om man ska räkna in operativsystem, montering och frakt.
Nackdelen är ju att du får en Dell som är lite besvärlig att uppgradera. Bland annat finns varken AGP- eller PCIe-port om du i framtiden behöver bättre grafikprestanda än vad den integrerade lösningen kan erbjuda.
Någon som kan rekommendera mig något annat bra ställe om jag vill få mycket för pengarna. Behöver ha ett färdigt datorpaket, utan skärm och helst under 5000 kronor. Använder för det mesta min bärbara dator men skulle behöva byta ut den stationära som är äldre en familjen Hedenhös.
Budgetalternativet kan vara att städa datorn och möjligen ominstallera Windows. Kanske har du en massa program som du sällan behöver? Ett register som är nedsölat? Diverse spyware som slöar ned?
Jag har en AMD800 hemma som rullar snabbt och smidigt (Win XP Pro). Jag har 512 MB SDRAM, och ett 32 MB AGP grafikkort. Det är inga problem att programmera, kolla på film, surfa, använda Office, lyssna på musik. Jag spelar dock aldrig spel. Självklart kör jag klassiskt tema och har stängt av alla former av animeringar. Även äldre datorer kan jobba snabbt om man vet vad man skall pilla på.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25