webForumDet fria alternativet

Tyck till (ny konfig)

Datorhårdvara

22 svar · 1 691 visningar · startad av Tengblad

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg
Frågan#1

http://www.eyesx.com/dc/dc.htm

Vad tycker ni, nått jag ska byta ut?
(delar ni kanske tycker saknas har jag högst troligen redan)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ser väl väldigt bar (bra skall det vara) (y) ut En riktigt kompetent anläggning för under 14 lappar
Lägg till en större skärm eller ta två mindre.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Varför en så dyr och tung processorkylare? Är du ute efter tystnad är det IMHO viktigare att satsa pengarna på passiv kylning på nordbrygga och GPU och ett nätaggregat med högre verkningsgrad.

Sedan, om jag var du, skulle jag satsa på en Hitachi Deskstar T7K250 istället för WD.

Hitachi, nej tack. Processor kylaren är i första hand vald för att kyla. Ska man kolla på passiv kylning så drar det ju iväg med minst någon tusenlapp till. Vad jag kan läsa mig till så ger agget ifrån sig gott och väl med kräm.

/r Finns inte mycket att välja på i kylningsväg till 939 sockets heller. Kanske för att många säljs "boxed".

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Ett litet inlägg om mammabräda, cpu-kulare, cpu: MSI har ett förträffligt litet program Core-center som har funktionen Cool 'n' quiet vilket gör att min boxade AMD64 XP3200+ inte ligger på mer än 40-45 grader vid normal användning och är tyst. Och ska man göra något mer värmealstrande är det bara att låta fläkten gå "ostrypt" :)

Hitachi gör ju grymma hårddiskar, säg inte att du är en av dem som fortfarande tjatar om IBM Deskstar 75GXP. Problemet är på flera sätt överdrivet och mellan den och T7K250 finns fyra generationer.

När det gäller nätaggregatet tänker jag mest på effektiviteten, snarare än uteffekten.

Att man köper en processorkylare för att kyla processorn förstår jag, men det finns ju ingen direkt anledning att satsa på en så pass dyr när en Arctic Cooling för 85 spänn gör jobbet.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=27119

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

du snackar mycket om effektivare PSU, men ge något exempel då då :)

Här finns en illustration som förklarar vad som menas med verkningsgrad (som anges i procent och ska vara så hög som möjligt):
http://www.3dvelocity.com/reviews/seasonics12/pics/efficiency.jpg

Låg verkningsgrad innebär alltså högre strömförbrukning och mer spillvärme (vilket i sin tur resulterar i högre ljudnivå).

Hur är det här med PCI-E egentligen, kräver de strömförsörjning från nätagg? Kan se att det står typ "Dedicated PCI-E connector" osv.

På den här bilden ser du både hur PCIe-kontakten ser ut och hur en adapter kan se ut:
http://www.deltaco.dk/images/SSI-45.jpg

Funderar på hur SeaSonic S12-430 står sig mot MSI mammakortet, dom flesta nyare MSI-korten verkar rekommendera minst 18A @ 12V :q

S12-430 har totalt 29A på 12V (14A+15A), det räcker till det mesta.

Ok, muskot hur ser det ut nu? ;) http://www.eyesx.com/dc/dc.htm

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Varför ett så dyrt chassi?
Jag har aldrig gillat Thermaltake's grejer. Är dessutom nöjd med mitt Compucase 6A34BS chassi. Halva priset för det.
När det gäller CPU-kylare så kan jag nämna att jag har en "Arctic Cooling Silencer Ultra 64 TC" + "AMD 64 3500+ Venice" som inte låter någonting och temperaturen pendlar mellan 35-40 grader.
Lägg istället pengar på ett passivt kylt moderkort. Det och grafikkort är det som brukar låta mest.
Varför inte Hitachi? Tycker faktiskt min Hitachi 250GB SATA t7k250 är tystare än mina Seagate diskar.

Sen ska du verkligen köpa från fyra olika ställen? Tänker på fraktkostnaden...

Erik Juhlin skrev:

Varför ett så dyrt chassi?
Jag har aldrig gillat Thermaltake's grejer. Är dessutom nöjd med mitt Compucase 6A34BS chassi. Halva priset för det.
När det gäller CPU-kylare så kan jag nämna att jag har en "Arctic Cooling Silencer Ultra 64 TC" + "AMD 64 3500+ Venice" som inte låter någonting och temperaturen pendlar mellan 35-40 grader.
Lägg istället pengar på ett passivt kylt moderkort. Det och grafikkort är det som brukar låta mest.
Varför inte Hitachi? Tycker faktiskt min Hitachi 250GB SATA t7k250 är tystare än mina Seagate diskar.

Sen ska du verkligen köpa från fyra olika ställen? Tänker på fraktkostnaden...

Har dålig erfarenhet av Compucase, Thermaltake gör stabila grejer, har du ens kollat in lådans konstruktion? Är dessutom alu så det gör att priset går upp en aning.

Du får gärna visa mig ett passivt kylt moderkort med samma spec. helst MSI.

Disken kommer jag troligen inte byta ut, jag har flera WD diskar idag som är underbara så ;) Var jag köper spelar mindre roll, men gärna så mycket som möjligt hos dustin. Ska inte köpa allt i en stöt.

Som chassi hade jag hellre tagit Antec P180, men det är visserligen ett par hundra dyrare. Compucase är annars bra budgetprylar, precis som Erik nämner. Vad har du får dåliga erfarenheter av det märket (alltid kul att höra)?

När det gäller grafikkort hade jag satsat på ett passivt kylt Gigabyte Radeon X800XL för ungefär samma prislapp.

Vidare tänkte jag rekommendera Gigabyte GA-K8NP-SLI (finns även för dryga tusenlappen hos JME) eftersom det är ett av få passivt kylda nF4-kort. De där små ettriga 40 mm-fläktarna på nordbryggan vill man verkligen undvika (i alla fall jag). Det går ju förstås att eftermontera passiv kylning, men det är ju något man helst undviker.

muskot skrev:

Som chassi hade jag hellre tagit Antec P180, men det är visserligen ett par hundra dyrare. Compucase är annars bra budgetprylar, precis som Erik nämner. Vad har du får dåliga erfarenheter av det märket (alltid kul att höra)?

När det gäller grafikkort hade jag satsat på ett passivt kylt Gigabyte Radeon X800XL för ungefär samma prislapp.

Vidare tänkte jag rekommendera Gigabyte GA-K8NP-SLI (finns även för dryga tusenlappen hos JME) eftersom det är ett av få passivt kylda nF4-kort. De där små ettriga 40 mm-fläktarna på nordbryggan vill man verkligen undvika (i alla fall jag). Det går ju förstås att eftermontera passiv kylning, men det är ju något man helst undviker.

Compucase lådornas konstruktion är skit imho. Antec lådorna är la ok, men faller inte mig i smaken. Jag lägger gärna några hundra mer på ett alu chassi.

Visst vill man väl gärna komma ifrån fläktkylda mammakort, men jag har inte hittat något som motsvarar mina önskemål. Det du föreslog har jag kollat på men det har inget inbyggt ljud :(

Grafikkortet du föreslog blir nog svårt att hitta plats åt i mammakortet ;) AGP jue. http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010082051 kanske funkar bättre då.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Abit AN8 Ultra kanske?
Är nöjd med mitt förutom att det väl är lite mycket lysande dioder på det.

PCIe grafikkort: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010082051

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)