webForumDet fria alternativet

Knepiga omstarter av XP

Datorhårdvara

8 svar · 482 visningar · startad av Tengblad

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg
Frågan#1

Min stationära burk verkar inte må så bra. Den startar om sig själv lite då och då. Det knepiga är att det kommer inga feldumpar eller loggar. Det som händer är ibland att jag får meddelande vid omstart att processorn är inställd på safe mode och lägre klockning, ja måste alltså ställa in klockningen innan jag kan starta windows igen.

Någon som har några idéer på vad som kan krångla? Hårdvarufel?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Om datorn startar om utan att det lagras någon som helst information i händelseloggen så vill jag hävda att det är ett hårdvaruproblem. Vilken komponent det skulle vara som strular låter jag dock vara osagt.

Rikard skrev:

Om datorn startar om utan att det lagras någon som helst information i händelseloggen så vill jag hävda att det är ett hårdvaruproblem. Vilken komponent det skulle vara som strular låter jag dock vara osagt.

Precis min misstanke också, man skulle ju kunna gissa på att det är processorn som är inne på sista versen. Värmeproblem är det i varje fall inte. Har MBM igång och allt är svalt och fint.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Ser ut att vara ett hårdvarurelaterat problem. Flyttas från Windows.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Tengblad skrev:

Precis min misstanke också, man skulle ju kunna gissa på att det är processorn som är inne på sista versen. Värmeproblem är det i varje fall inte. Har MBM igång och allt är svalt och fint.

Ja, eller moderkortet. Nu drar jag mig till minnes när läckande kondensatorer orsakade dito fel på en burk jag hade.

Finns det inte något sånt program som man kan testa minnen med?

/r Kan detta problem kanske bero på nätagg också? Tycker mig höra oljud från dess fläktar.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Nätagg kan ju inte orsaka problem om det inte blir för varmt och inte klarar av att skapa de spänningar som behövs. Mät upp.

http://www.eyesx.com/mbm/

Medlem sedan mars 2000136 inlägg

Tengblad skrev:

Finns det inte något sånt program som man kan testa minnen med?

/r Kan detta problem kanske bero på nätagg också? Tycker mig höra oljud från dess fläktar.

Skapa en bootbar cd som testar minnet. Har själv haft stor nytta av detta:

http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

/Björn

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)