Jag har en bärbara dator som antingen moderkortet har rasat på eller IDE anslutningen. För den klarar inte av att läsa hårddisken. Har provat 2 splitter nya men inget hjälper.
Så jag tänkte modifiera om denna bärbara för att ta vara på prestandan :)
Så min fråga är vad jag bör tänka på?
Samt om någon kan rekomendera extra grejer jag behöver.
Misstänker att jag behöver ett nytt moderkort. Och då funkar det inte med minnet som sitter i den bärbara va? Eller finns det moderkort för en billig peng att köpa som klarar av detta?
Jag vill även ha en nätdel på 100w och då måste jag väl ha ett moderkort som klarar detta?
Rikard:
Har du tips på bra och billiga komponenter för att bygga ihop en hel dator? Behöver ingen spel prestanda då jag bara kommer använda datorn till musik och film :)
Men kravet är att det ska vara en nätdel på 100-150w och ett moderkort som klarar detta. jag har ju 2 5.25 hdd så dom vill jag gärna kunna använda samt dvd enheten i från den bärbara :) Det måste väl gå :)
Kolla på processorn eller moderkortet, om inte annat kan du räkna pinnarna. §e Men om du ändå ska köpa nytt moderkort kanske det kan vara läge att även satsa på en ny CPU (Turion, exempelvis)?
Seasonic är en av få tillverkare som har nätaggregat med verkningsgrad på 80%, så jag rekommenderar ett aggregat från dem.
Eftersom du inte kan använda högre multipel än 12 kommer processorn bara snurra i 1,2 GHz om du inte FSB-klockar (gissningsvis inga problem att skrämma upp den i 12x 200 MHz = 2,4 GHz). Läs mer här: http://www.vr-zone.com/guides/Intel/P4M/
Minnet är av SO-DIMM-typ och passar inte på moderkort för stationära datorer.
/r
Är inte så hemma på S478, men mATX och integrerad grafik (P4S800-MX) tycker jag verkar vettigt om du ska ha datorn i bilen.
FSB-klockning gör man i BIOS och med bra minnen borde det fungera fint att köra 12x200. Räcker det med 1,2 GHz behöver du ju dock inte göra något. :)
Det var det moderkortet jag menade, ja (du länkade ju till det i ditt förra inlägg). Vad ska du med tv-utgång till i bilen? Antar att du ska ha en plattskärm och de kopplas ju med fördel in med DVI (eller VGA i det här fallet, eftersom moderkortet inte har DVI).
tänkte koppla in en lcd skärm med s-video ingång skärmen har blandannat touchscreen. men det kanske finns adapter att köpa så man kan göra om s-video kontakt till vga kontakt :)