Som sagt ljudet fungerar inte efter att datorn varit avstängd. Jag får liv i det igen efter att drivrutinerna ominstalleras. Patient: Realtek AC'97 Audio på ett MSI moderkort med nForce 3 kretsar, winxp pro :(
Uppdatering: Ljudet fungerar så länge jag inte startar om datorn efter att installerat drivrutinerna. Alltså jag måste installera dessa varje gång windows startas :(
Jag kom på en ny "feature" av en slump. Ljudet slutar och fungera om jag startar ljudeffektsprogrammet, aka soundman.exe, från aktivitetsfältet. Någon kan väl ha en liten idé på vad jag ska hitta på?
Jag kan absolut ingenting om sånt här. Men en gång så funkade inte ljudet för mig och då inaktiverade jag AC97 och då funkade det. Har det så än. Det var min ultimata ultratekniska lösning. :) Obs jag har nått drömgränsen på 100 inlägg! :P
Nu väcker jag tråden till liv, eftersom mitt moderkortsintegrerade Realtek AC97-kort (och drivare) inte vill vara med och leka.
Windows felmeddelande skrev:
Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)
Har tankat hem och installerat senaste drivarna, har testat att plocka bort enheten och låta XP Pro hitta den igen - men alltid samma fel i slutändan, nämligen det jag beskriver ovan.
Glöm!
Jag plockade bort ljudenheten och körde, efter lite Googlande, den gamla originalskivan jag lyckades hitta. Nu fungerar det. :)
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25