webForumDet fria alternativet

datorn startar inte.... snälla hjälp!!!

Datorhårdvara

4 svar · 266 visningar · startad av hjarterkung

Medlem sedan mars 2005168 inlägg
Frågan#1

hej
jag sitter nu och skriver på min flickväns bärbara dator eftersom min inte har någon förmåga att starta.
det är så här....
för att berätta allt från början så ni kan hjälpa mig så bra som möjligt.

jag beställde lite nya delar från datorbutiken.com
dessa http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=144234

nu har jag byggt ihop datorn och satt in mina hårddiskar som jag hade i min gamla dator.
Intel Pentium 4 2.53 GHz | NVIDIA GeForce FX 5950 Ultra 256mb | 512 MB RAM | Windows XP home edition SP 2 | Min dator
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/dator.jpg

nu när jag kopplat in skärm och allt så startar jag datorn och får du till min fasa upp en blå skärm där det står att datorn avslutat windows för att förebygga fel.
eller
så får jag upp en svart skärm med infon att det är disk boot failiur, insert system disk and pres enter.

jag har ingen aning om vad jag skall göra och jag kan absolut inget om bios eller något.

att bygga ihop datorn gick bra för då fanns det tydliga och bra manualer att gå efter. men nu står jag handfallen och vet inte vart jag skall ta vägen
någon som kan tipsa??

skriv så många tips du kan. jag kan inte kolla svaren så ofta så jag hoppas få mycket info så jag kan testa och se om det är något som hjälper.

tacksam för snabb hjälp

Medlem sedan dec. 2001873 inlägg

Har du satt in din gamla systemdisk med windows och försöker boota från den i den nya datorn?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det beror på att den Windows-installation som ligger på hårddisken förväntar sig hårdvaran från ditt gamla system. Jag brukar alltid göra en fräsch installation av Windows efter moderkortsbyte.

Medlem sedan mars 2005168 inlägg

kan jag bara köra in windows skivan och installera en ny kopia/laga och ha kvar all info som finns på diskarna?

edit: jag prövade att sätta in skivan och fick sedan alternativet att reparera och jag tryckte då på r och då fick jag upp alternativ av vilken installation jag ville välja och då fanns det en att välja på c: windows och då tryckte jag på 1 och sedan retur och då fick jag förfrågan om systemadministratörlösenord. vad är det för något och vad gör jag för att få reda på det, jag har aldrig valt något! jag tryckte på enter och kom då till dos c:windows och kunde inte få igång installationenen! vad skall jag göra?

Medlem sedan dec. 2000485 inlägg

Välj inte att reparera, det är för att reparera en trasig installation och för det krävs lite mer kunskaper.

Gör en helt ny installation istället.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)