Jag behöver kyla ner en dator som jag använder, just nu sitter det "bara" en liten chassifläkt som blåser ut på sidan och ingen kallft in.
Jag skall alltså komplettera med en stor eller två mindre in fläktar mot hårddiskarna som sitter väldigt tätt just nu (5 st) och alstar mycket värme. Den värmen slussas inte ut ordentligt vad det verkar eftersom professorn ligger högt i temperatur (ca 60-75 grd) och nu har grafikkortet börjat åma sig. Häromdagen slocknade datorn och stannade i uppstarten med att säga att temperaturen var för hög ... Har aldrig varit med om liknande...
Så till min fråga/or.
Är en fancontroller ett bra instrument för att styra flera fläktar? typ denna (finns det bättre?)
Ansluter man sina fläktar till fancontrollern? Eller hur går det till rent praktiskt?
Ligger proFessorn på 60-75° bör han vara död! ;)
NÄ, skämt åsido. En fläkt kontroller är aldrig fel. Jag har 1st chassifläkt
in och 2 ut (inkl. nätdelsfläkten) och styr 2 av dom med en fläktkontroll
nåt i stil med den du länkar till.
Man kopplar dom till kontrollern och skruvar till behaglig dB alt. temp.
Antalet in- och ut är jag inte så haj på men min burk mår bra iaf.
Experterna kan ju rätta mig om jag har fel ang. antalet in/ut.
Allt kopplas till alltså till controllern (är inte det självklart kan man tycka, nej inte för mig!) Sweet! Då kan man ju bara se till att köpa en bra controller. Jag skulle vilja slippa att ha ett självlysande kärnkraftverk i fronten på datorn men dom interna på kylning.com var slut (dom verkar för övrigt ganska smuttiga (bra!) ) Finns det andra bra ?
Nu vet jag inte hur högt upp din chassifläkt sitter men om den sitter ganska långt ner i lådan skulle iaf jag börja med att vända den så att den blåser IN luft och låta nätaggregatet suga ut den varma luften upptill.
På den tiden jag hade 5 (eg 6st) hårddiskar hade jag dessa i en 'riktig' låda där jag hade 2st 120mm fläktar som sög ut varmluften. Ganska tyst faktiskt och ändå körde jag utan kontroller.
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849