webForumDet fria alternativet

Ny Hårddisk

Datorhårdvara

11 svar · 487 visningar · startad av nigge

Medlem sedan feb. 2002199 inlägg
Frågan#1

Tjena. köpte en Maxtor Diamond 200 Gb drive nu förra veckan...
har fått kommentaren att folk tycker att diskarna sitter för "nära" varandra... min original och min maxtor disk...
dom sitter monterade i utrymmet avsett för hårdiskar...
med ca 3 cm mellanrum emellan dom...

det jag har hört är att dom blir så varma så att den ena får den andra att krasha RELATIVT omgående... pga värmen...

Är det så? eller är det bara skrönor jag har hört?;-)
Isåfall får jag illa kvickt fundera ut nåt annat ställe att kruxa fast en av discarna...

tack för hjälpen:-)
/Niklas

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Värme är en av hårddiskarnas värsta fiender och hårddiskar som sitter tätt kommer naturligtvis bli varmare än om de suttit ensamma. Hur tätt de sitter påverkar också luftflödet, men tre centimeter är inte anmärkningsvärt tätt. Har man ett bra designat chassi kommer man att få högre temperaturer om man flyttar en av hårddiskarna från luftflödet i främre nederkant till exempelvis en 5,25"-plats.

Eftersom Maxtor har genomruttna siffror i tillförlitlighetsdatabasen på StorageReview.com, kan det ju vara läge att vårda både hårddisk och backup extra ömt (även om man bör ta dylik statistik med en nypa salt. Dock har de senaste wF-trådarna om hårddiskstrul alla haft en Maxtor i huvudrollen).

Se till att ha bra luftgenomströmning i chassiet och kontrollera hårddiskarnas temperaturer med DTemp eller liknande program.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

muskot skrev:

Eftersom Maxtor har genomruttna siffror i tillförlitlighetsdatabasen på StorageReview.com

Var ser man den statistiken? :)

Muskot!
Tack för svaret!!
Hur fungerar programmet du pratade om?.-p
Och vart hittar jag det?:-p
vore PERFEKT... så man slipper oroa sig. :)
adda mig gärna en snabbis på msn om du har tid och ork
nigge_e@yahoo.se

Tack för hjälpen!
/Niklas

Det är ganska självförklarande. Upptäckte precis att det inte verkar fungera på SATA-diskar, åtminstone inte på min Hitachi.

http://private.peterlink.ru/tochinov/DTemp/DTemp.zip

Hittade det... installerade det...
visar att nya driven är 34 grader varm... hur varma är det OK att dom är?...
nån nivå som är kritisk?:)

lyckas inte växla emellan drivarna... så man visar hur varm den ANDRA drivern är... går det?

Det finns inget exakt gränsvärde och god kylning är ingen garanti för att disken inte kommer att krascha. Jag brukar försöka hålla mina diskar under 40 grader, men det är bara ett godtyckligt värde.

Det ska gå att kolla båda diskarna har jag för mig, men hur kan jag inte svara på (har bara en disk i denna dator).

Aah okey... hm den programmet kollar ligger på 45 grader nu...
har bara haft igång datorn typ 40 min... bådar inte gott.... finns det nåt man kan göra för att få det att bli bättre?...

har inte lust med krashande disc efter bara några dagar:-p

45 grader är IMHO ingen katastrofal siffra, det du kan göra är att ordna bättre luftgenomströmning i lådan.

Några tips på hur man kan åstakomma detta?;-p bättre luftgenomströmning alltså?... ha höljet öppet är kanske inte att rekomendera?:-p

det är nog det ända jag kommer på tror jag?:-p

Nej, ofta kan man snarare få högre temperaturer i chassit om man låter det stå öppet, eftersom luftens tilltänkta cirkulationsväg blir rubbad. Det du kan göra är att installera fler och/eller effektivare fläktar.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)