webForumDet fria alternativet

Skadade sektorer

Datorhårdvara

4 svar · 446 visningar · startad av Sunix

Medlem sedan juli 2004310 inlägg
Frågan#1

Hej!

På en av servrarna har vi konstant fått byta diskar efter att de kraschat (hemmabyggesserver). Nu har jag flyttat en disk så fort den fick skadade sektorer. Den har 4,3 MB i skadade sektorer och min fråga är:

känner OS av sektorerna och låter bli att skriva just där eller skrivs data dit och sedan förlorar man datat?

Min tanke är att det i servern har varit för varmt eller nåt som har gjort att just dessa diskar inte klarat sig. Genom att flytta disken till en ny miljö kanske sektorförstöringen slutar och det går att använda disken länge till.

Är jag ute och cyklar?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Om de skadade sektorerna är markerade som skadade med hjälp av till exempel diskverktyget "chkdsk" så kommer inte operativsystemet att försöka skriva till dem. Om operativet inte har markerat dem som skadade kommer den att försöka skriva dit och sen kommer det inte att gå att läsa.

I en server ska man inte chansa - har disken börjat få skadade sektorer tycker jag att du gör helt rätt som byter ut disken. Än hellre skulle jag satsa på en riktig server, om ekonomin finns.

Hur vet jag att de skadade sektorerna är markerade av systemet?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Med en disk som har börjat få trasiga sektorer kan man aldrig vara riktigt säker, därav min rekommendation att byta disken.
Kör du chkdsk med ytkontroll (/R) så ska trasiga sektorer markeras av operativet.

Hmm ursäkta att jag tjatar men .. Var ser jag att sektorerna är markerade?

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)