webForumDet fria alternativet

Disk boot failure

Datorhårdvara

10 svar · 758 visningar · startad av MatsJ

Medlem sedan apr. 2004459 inlägg
Frågan#1

För några veckor sedan satte jag in ljuddämpningsmaterial i mitt chassi. Sedan dess (?) har datorn blivit instabilare dag för dag och nu i lördags när jag kom hem från semestern var den sjukare än någonsin. Hänger sig stup i kvarten och är alldeles för slö, får ofta meddelanden om att minnesanvändningen är full eller något liknande. Har fått starta den om ett flertal gånger per dag.

Ikväll efter en omstart gick jag iväg för att se på TV, och när jag kom tillbaka visar den tom blåskärm. Jag startar om igen och får se "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".
Visst, jag tar fram XP-skivan och ska öppna CD-läsaren, men då är ju förstås den också död!

Vad ska jag göra nu?

Medlem sedan okt. 200349 inlägg

Den har inte fått värmeslag?
Kanske tätat den lite väl bra så luftcirkulationen drabbats?

Det verkar vara möjligt, tog nämligen av chassit och startade den. Klarade sig upp till Windows startar-bilden där den hängde sig.
Startade om och den säger något om att Windows inte kunde startas förra gången och jag valde att starta den igen i felsäkert läge. Där hänger den sig likadant och när jag startat om igen får jag blåskärm med texten:

STOP: c0000221 Unknown Hard Error
\SystemRoot\System32\ntdll.dll

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Tyvärr borde du nog redan vid de första tecknen på instabilitet, ha tagit bort det ljuddämpande materialet. Nu är risken att något verkligen har blivit överhettat och bränt. Frågan är vad. CPU, hårddisk och grafikkort, är alla saker som lätt blir varma. Jag vet inte vad du ska prova med att byta ut först. Om du har några alternativa enheter av dessa saker hemma, är det nog bäst att pröva det alternativet, och se om du lyckas bättre (utan dämpmaterial).

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Innan du börjar byta ut enheter. Pröva att göra en parallellinstallation för att se om det verkligen är något som är trasigt eller om du har "tur" och det är en diskkorruption som kan lösas med enklare medel.
För information om hur du gör en parallellinstallation, sök efter "WINNT2" här på wF.

Rikard skrev:

Innan du börjar byta ut enheter. Pröva att göra en parallellinstallation för att se om det verkligen är något som är trasigt eller om du har "tur" och det är en diskkorruption som kan lösas med enklare medel.
För information om hur du gör en parallellinstallation, sök efter "WINNT2" här på wF.

Ok, har hängt med så långt att jag ska göra en till Windows-installation i en annan katalog, men hur gör jag det när CD:n är död?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Byt CD.

Ok, trodde inte att felet skulle ligga hos den. Nu fungerar det i alla fall, men jag lyckas inte få den att boota från CD:n. Är det "Primary Master", "Removable Device" eller något annat jag ska ändra på? Troligtvis det andra eftersom det är listat som nr. 1 under Boot-meyn i BIOS..? Vad ska den i så fall ändras till? Har testat alla alternativ (Legacy Floppy, LS120, ZIP, ATAPI MO, USB FDD och USB ZIP) men inget av dem fungerar.

Sådär, nu har jag lyckats få igång installationsprogrammet. Det var min brorsa som hade varit framme och pillat med CD-:n... :r

Nu är bara problemet att jag inte förstår hur jag ska installera Windows till WINNT2, när jag aldrig får någon möjlighet att välja det innan installationen till installationen. Måste man hålla på med att skriva kommandon och trixa?

Det är hårddisken som felar. Jag lyckades nämligen installera Win XP på en annan hårddisk och tänkte från den försöka föra över viktiga filer och sedan formatera. Jag kopplade in den andra hårddisken och startade datorn men då syntes den inte i utforskaren. Efter det testade jag att starta endast med den felande hårddisken för att formatera den, men då visas endast opartitionerat utrymme på 5036 MB. De partitionerna jag hade låg på 127 och 21 GB. När jag testar att skapa en partition av det opartitionerade utrymmet står det att

installationsprogrammet måste skriva några startfiler till följande disk:
5037 MB hårddisk 0 på Id 0 buss 0 på atapi [MBR]

Den här disken innehåller dock ingen Windows XP-kompitabel partition.

Om du vill fortsätta installera Windows XP måste du gå tillbaka till skärmen där du väljer partition och skapa en Windows XP-kompitabel partition påovanstående disk. Om det inte finns något ledigt diskutrymme på disken, måste du ta bort en befintlig partition och sedan skapa en ny.

Tyvärr så går det ju inte att lägga till någon. När jag försöker återkommer jag till skärmen där partitionerna ska stå listade, men där har ingenting förändrats.

Fortsätter flooda inlägg... :) Den här gången har det löst sig, men jag kan inte fatta hur... :OO

Den disken som jag lyckades installera Win XP på kraschade efter ett tag den med; den hängde sig vid uppstart. Jag skulle bara testa med min ordinarie hårddisk en gång till innan jag började byta ut delar och greja med datorn, och vips så dyker det upp en partition på 150 GB i installationsprogrammet som även går att formatera och nu har jag kommit så långt att jag kan skriva det här meddelandet.
Kör just nu EasyRecovery för att ta vara på mina viktiga filer.

Tack för att ni tog er tid! :birp

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)