webForumDet fria alternativet

Hårddisk-krasch!

Datorhårdvara

7 svar · 396 visningar · startad av lejzer

Medlem sedan juni 2002263 inlägg
Frågan#1

Hej,

Har idag råkat ut för en rejäl hårddisk-krasch. Datorn är en P3 800Mhz med 2st Maxtor 200Gb diskar.

Det började för ett tag sen att hårddisken var otroligt slö vid kopiering. Den sackade även ner systemet i övrigt trots att det inte var systemdisken. Detta har kommit och gått ett par 3 gånger under 3-4 månaders tid.

Till saken hör att jag haft liknande symptom på den andra disken för c:a 1 år sen. Då körde jag maxtor's diagnostikprogram som sa att disken var kass och skulle bytas ut. Trots detta gick det att läsa disken, även om jag fick läsfel i loggboken mer eller mindre konstant.

Jag fick en ny disk, och när jag körde deras program 'MaxBlast' (med den trasiga och den nya disken i) så ghostade den allt från den gamla till den nya utan problem. Den gången blev jag alltså inte av med någonting.

Nu har jag samma symptom, men idag la disken av helt. Hårddisken känns inte igen, tuggar frenetiskt och frågar om jag vill formatera den (vilket jag givetvis inte gjorde). Skillnaden mot förra gången är att jag inte kan läsa disken alls.

Hur kan det komma sig att det händer 2 ggr i samma dator? Denna gången är det inte systemdisken som är kass, utan den andra.

Har jag fått två måndagsexemplar. eller kan det vara nätaggregatet som inte pallar? Ett standard-nätagg ska väl inte ha några problem att driva två hårddiskar?

Tips och förslag på program för att försöka få tillbaka datan tas tacksamt emot.

Garanti finns kvar, så jag kommer få en ny disk. Är dock måttligt intresserad av att sätta i ännu en maxtor-disk efter två haverier.

Tack på förhand!

/ Martin

edit: När diskarna installerades från början så klurade inte datorn ut att dom var 200GB stora. Därför har jag kört Maxtor's Big Drive Enabler för att det skulle bli rätt (Ifall detta kan ha något samband). Detta program körs alltså bara första gången efter att man installerat en ny disk.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Statistiken hos StorageReview.com visar att Maxtor har överlägset sämst tillförlitlighetssiffror, så det är nog inte omöjligt att du fått två dåliga diskar.

Två program att testa:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=711206#post711206

Medlem sedan juli 2004310 inlägg

Hej!

Vi byter Maxtor diskar varje dag!!
Köp nåt annat!

muskot: Tack för tipset! Ska kolla upp om de programmen kan hjälpa mig.

Sunix: Det var inte bra. Uppenbarligen är jag inte ensam då. Har dock haft IBM diskar tidigare, men aldrig haft problem med dom.

Det ser nog ut som att det blir någon typ av raid i framtiden för att undvika problem.

Tack!

Förresten, vilket hårddiskmärke är driftsäkrast idag?

Eftersom datorn jag använder inte hanterar stora hårddiskar utan tillverkarens egna program så bör man kanske satsa på s-ata diskar med tillhörande kontrollerkort, eller?

Då ska man väl slippa problem med att den inte visar rätt storlek på disken?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ja, ett kontrollerkort tar hand om den biffen. Men eftersom dator är hyggligt "ny" borde det finnas en BIOS-uppdatering för LBA48 (hårddiskar större än 137 GB), tycker jag.

Seagate verkar vara den tillverkare som håller högst klass nä det gäller tillförlitlighet. Släng gärna ett getöga på den här sidan, men kom ihåg att ta statistiken med en nypa salt:
http://www.storagereview.com/php/survey/survey_result_tree.php?k1=uHdG9BGYn6&id=8733&ph=508420f40afbb7ddff43271177676d80

Då blev det en seagate s-ata samt ett kontrollerkort. Bios uppdateringar brukar vara så svåra att hitta om man inte vet exakt vad man har för något.

Ska dock försöka hitta en uppdatering.

Tack för tipsen!

/ Martin

Vill bara meddela att EasyRecovery gjorde sitt jobb. Det verkar som att det mesta gick att plocka tillbaka.

Jag bugar och bockar för alla tips och hjälp jag fått!

/ Martin

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
137 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)