Hej jag har ett MSI K8N Neo4 modekort.
Som jag införskaffade för ca 6 månader sedan.
Kortet har ett gigabit och ett 100gb kort i sig.
För en stund sedan när tjejen spelade Sims II så blev det blå skärm utan text och datorn dog. Efter detta kom den bara till rutan där windows laddade och sedan startade den bara om.
När jag försökte med Felsäkert läge gick det helt okej, men när jag testade med felsäkert läge med nätverk så hände samma sak.
Jag lyckades klura ut att det vara gigabit kortet som gått sönder eftersom det inte lyser någon färg bakom när nätverket är inkopplat samt om man kopplade bort det i bios eller i windows så kunde datorn starta utan några svårigheter och jag kan köra på kortet som stödjer 100 mbit.
Nu är frågan skall man försöka lämna in nätverkskortet och få det undersökt. Isåfall hur lång tid kommer det att ta? Jag klarar mig inte utan dator förlänge nu när skolan drar igång igen.
Och vad var orsaken?
Det har åskat här runt omkring idag men det var längesedan. Ingen annan dator som var inkopplad via routern verkar ha tagit skada och inte modemet eller routern i sig.
Jag antar att gigabyte kortet är ett "helt" vanligt 10/100 nätverkskort? Eller? I så fall så kostar ju inte ett sådant speciellt mycket utan det är väl bara att köpa ett nytt. Du kan ju fåt ett "noname" för under hundralappen.
Saker går ju ibland sönder, så det behöver ju inte vara något fel. Men köper du ett nytt, och även det går sönder så är det något som är galet. Antingen på bara den kortplatsen eller hela moderkortet.