webForumDet fria alternativet

SATA hårddisk låser windows vid läs/skriv

Datorhårdvara

0 svar · 272 visningar · startad av SimonG

Medlem sedan maj 2000444 inlägg
Frågan#1

Hej!

Problemet: En av mina hårddiskar låser Windows när jag kopierar filer till den.

Beskrivning: Jag har haft 2st 200GB i raid-0 under ca ett halvår, har inte varit någgra som helst problem, och har läst och skrivit till dem mycket. Men för ett tag sedan så låste sig då Windows och CHDISK gick igång och markerade några badblocks och så där. Så jag bestämde mig för att separera diskarna. Den ena verkar fungera hur bra som helst, men den andre låser sig fortfarande då jag försöker kopiera data till den.

Den låser sig inte direkt utan det kan gå ett tag, så det känns som om ytan på något sätt är skadad. Jag laddade ner seagates program för att kontrollera diskarna. Men det hittade inget fel på dem.

Det var även dags att göra en om installation av Windows, men med samma resultat.

Min tanke var att det kanske är SATA-kabeln som strular så jag har beställt en ny sådan.

Vad för andra problem kan det vara? Det kommer inga speciella ljud eller liknande (som när läs-armen ”kluckar” eller liknande. Utan Windows bara låser sig helt. Ingen blåskärm eller liknande och jag måste hålla inne powerknappen för att starta om.

Disken är en, Barracuda 7200.7 SATA.

Alla tips och idéer på vad det kan vara mottages tacksamt.

358 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
211 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
222 ms — ändringar (db)