webForumDet fria alternativet

Få hårddisken lugnare...

Datorhårdvara

7 svar · 420 visningar · startad av dude

Medlem sedan aug. 2002386 inlägg
Frågan#1

Hello!
Min kompis hjälpte mig nyligen med att byta fläktar på min dator för att få den tyst. Dock blev den inte speciellt tyst. Han bytte in inte nätaggregatet så det susar fortfarande en massa.
Är det svårt att byta ett nätaggregat? Något bra tyst nätaggregat som rekommenderas??

Oups, det var egengliten inte min viktigaste fråga.

Min dator brummar fortfarande väldigt mycket. Så min komis sa att det beror på att jag har tre hårddiskar som gör att allt börjar vibrera och därför låta en massa.
Nu har jag fått för mej om att folk har satt fast sina hårddiskar med typ gummiband för att få dem att vibrera mindre. Stämmer detta? Hur gör man isåfall? Någon som har bilder? Blir inte gummibanden varma och smälter?
Bör jag byta ut mina tre hårddiskar till en jättestor istället?

Blev många frågor, hoppas någon har tid att svara mig!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Snabbsvar:
Det var nyligen en tråd där det tipsades om olika nätagg:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=78&threadid=129044&highlight=n�tagg
Byta nätagg är inte svårare än att byta fläktarna, kanske lite bökigare då man kanske måste flytta på nåt för att komma åt kontakten till moderkortet. Men det går ju i princip inte att göra fel å andra sidan.
Vibrera ska det inte göra. Då sitter något annat löst, typ ytterplåten på chassit som skakar emot innanmätet kanske, det går att åtgärda. Men hårddiskarna kan ju ändå låta en del, dom kan man byta ut till sådana som inte låter så mycket. Annars är det bra med fler hårddiskar så du kan dela upp lite, bättre säkerhet också.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

ett lätt sätt att få tystare hårddiskar är att använda någon typ av gummislang.... och fästa dom i de stora facken i dator lådan typ så här:
http://www.dvdforum.nu/images/galleri/15/15207/015207XBUGRBJP8ICAXD2FRMJMNKYY.jpg

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

/me tar fram skruvmejseln

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Danny skrev:

Vibrera ska det inte göra. Då sitter något annat löst, typ ytterplåten på chassit som skakar emot innanmätet kanske, det går att åtgärda.

Hårddiskar för normalt över vibrationer till chassit, det har ingenting att göra med att något sitter löst.

Ur ljudnivåsynpunkt är det naturligtvis bäst att bara ha en hårddisk i chassit. Har man flera gamla smådiskar är det inte otroligt att de använder kullager istället för vätskelager, vilket låter mycket mer. Det största problemet med att montera hårddiskarna i en upphängning i 5,25"-facket är att de generellt kommer att gå varmare. Luften står stilla och diskarna har ingen kontakt med chassit (även det ger en viss kylning). Det problem som finns är alltså inte att gummit smälter, utan att hårdiskarna blir för varma.

När det gäller nätaggregatet är det billigaste alternativet att byta fläkt även där.

Medlem sedan aug. 2002386 inlägg

Japps, chassit verkar låta en himla massa!
När jag trycker på det på utsidan blir det mycket tystare... Men vad kan man göra för att det ska sluta låta så mycket? ska jag sätta ett skärp runt hela datorn eller? :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Som sagt är det förmodligen så att det framförallt är dina hårddiskar som får datorn att vibrera och låta. Hur man åtgärdar det finns det redan förslag på.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Här är bilden du skulle ha... (enligt pm'et om att bygga ljudhuv)

ljudhuv.gif
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)