CcolioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Skulle tro att kretskorte är det som räknar ut både temp och rapporterar varvtal till moderkortet/nåt annat. Det där är en gammal Nätaggs fläkt va?
Jag skulle tro att fläkten kan drivas av vilken som helst av de röd+svarta kablarna, skulle du kuynna ta en bild av hur kablarana går in i fläkten/hur många kablat som går från kretskortet till fläkten.
Muskot vad är det du ville ha en närbild på?? kretskortet??? jag skickar med en bild på kretskortet!
Coliole Det går in 2st kablar i fläkten röd + svart som du ser på bilden. Ska jag bifoga en bild på hur de går in i fläkten mer noggrant också?
CcolioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg ja, kolla även om det går några fler kablar från kretskortet till fläkten, det skulle ju kunna vara så att de svarta+röda kablara till kretskortet endast är till för att driva ström till temp-givaren som du ser som en grön klump där...och kretskortet i sig styr varvtalet, som sedan rapporteras iväg via den gul+svarta sladden.
Det går bara 2 sladdar(1svart/1röd) till moderkortet men som du kan se så på bild 1 så kopplas de ihop i en 2pins kontakt.
Skickar med en bild på hur de är inkopplade i fläkten i alla fall men den är inget vidare bra.
Det finns en bild p åden fläkten här också...tror det ska va samma: http://www12.ocn.ne.jp/~yamazaki/silent-pc/tpr/sunon_fan.jpg
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Som colione skriver ser det ut vara en temperatursensor som med ett motstånd reglerar hur mycket ström som fläkten drivs (exempel: hög temperatur = 12 volt till fläkten = högre rotationshastighet, låg temperatur = 7 volt till fläkten = låg rotationshastighet).
Vill du skippa det kan du ju klippa av sladdarna runt kretskortet och sedan löda ihop dem igen. Orkar du inte löda fungerar det med en "sockerbit" eller lite eltejp.
Tack för al hjälp, det blev så att jag klippte bort kretskortet å kopplade samman sladdarna i en "sockerbit" så nu funkar det Tack så mycket! :birp :birp