Av någon anledning satt min power-sladd som går från startknappen till moderkortet (antar jag) lös, och när jag drog ur handen från chassit, åkte den ur, saken är den att jag inte har en blekaste aning om var den ska sitta, och är helt ny gällandes saker som dessa, därav väldigt osäker - man har ju hört skräckhistorierna ... ;)
Nåväl, det är en tvinnad röd-svart sladd som det står POWER SW på (alltså på den lilla "klossen" sladdarna sitter i). ^^
Frågan är; var ska sladden sitta? Blir ursinnig snart, har kämpat nog med andra problem med burken och behövde verikligen inte detta. :e
Har ingen aning om moderkortet då jag inte kan starta datorn och kolla, men på det står det så mycket som: "845PE Max (MS-6580 VER: 2.0)" om nu det kan vara till någon hjälp som information om kortet. Det är det enda jag hittar, informationsmässigt, på kortet.
Så lite följdfrågor: det är en jäkla massa sladdar, bl.a. bussar, kan man lyfta bort dessa utan att de lossnar lika lätt som denna sladd? :l Är lite skraj för att röja runt för mycket i datorn efter detta ...
Om jag hittar något den eventuellt skulle kunna sitta i, om jag (givetvis utan våld) skulle försöka trycka in den i den passande "ingången", skulle något då kunna hända? Med andra ord; om jag slutar när det tar emot för mycket.
Vet att det antagligen är omöjligt att säga detta på rak hand, då det finns många olika moderkort, men tänkte att det kanske finns några särskilda mönster på alla moderkort. :e Eller att någon kanske har länk till någon fiffig guide man kan hitta information och kanske en och annan förklarande bild om det hela, för en newbie. :)
Tack på förhand, och ursäkta mig om det blev rörigt. All hjälp uppskattas
Generellt så kan jag säga att det inte är så mycket som kan gå fel.
Själva strömmen passar bara i en kontakt på moderkortet.
Och CPU fläkten måste vara ansluten, annars kan du bränna processorn på bara någon uppstart.
Men då det gäller alla andra diverse småkontakter som tex POWER SW så skall det inte åsamka någon skada om det blir fel anslutet.
Det brukar vara skrivet någon slags förkortning vid kontakterna på moderkortet.
POWER SW brukar sitta med en liten grupp av kontakter i ett hörn på kortet, typ en 8-10 små jumper kontakt liknande piggar.
Om det inte finns några förkortningar vid kontakterna är det bara att chansa på de lediga piggarna alternativt hitta en manual någonstans.
SYS_FAN1 fanns det något som hette, en liten vit sak med _tre_ piggar ... Den var 3 cm ovanför ett litet område som var utmärkt som PWR, men i närheten (alltså precis ovanför/under/bredvid) PWR fanns det inget man kunde "sticka in" saker i. :o
Tackar också för tålamodet för de relativt dumma frågorna, men det är fan inte lätt. XD
Har ingen aning om moderkortet då jag inte kan starta datorn och kolla, men på det står det så mycket som: "845PE Max (MS-6580 VER: 2.0)" om nu det kan vara till någon hjälp som information om kortet.
Det är ett MSI-kort. Du kan ladda ned manual (där alla kontakter finns beskrivna) från MSI: http://www.msi.com.tw
magnusfernstrom skrev:
Så lite följdfrågor: det är en jäkla massa sladdar, bl.a. bussar, kan man lyfta bort dessa utan att de lossnar lika lätt som denna sladd? :l Är lite skraj för att röja runt för mycket i datorn efter detta ...
Jag har lärt mig att de feta gråvita kablarna kallas/heter bussar iallafall. :P Sen har säkerligen ni experter era åsikter om det, men då får ni ha det. :)