Jag hade en tråd om att köra två skärmar på en dator, vilket är det sm är mest lockande just nu. Men när jag tog en sväng förbi avdelningen "Stockholmsprojekten" här på vägverket såg jag att en anställd har tre skärmar kopplade till en och samma dator. De två yttersta skärmarna visade live från trafikkameror i Stockholm, samtidigt som man med mittenskärmen administrerar vilka kameror som ska visas på på de två yttersta skärmarna.
I enkelthet, hur får man igång 3 eller fler skärmar på en dator? När man bara har en AGP port, och inget PCIE stöd.
Det är endast en hypotetisk fråga, inget som jag har planer på att verkställa, bara nyfiken. :)
Jag kan tänka mig att en del kompletterar med grafikkort för den gamla PCI-standarden. Sådana kort är inte direkt vrålsnabba, men så länge man inte spelar några krävande spel, räcker de till.
Jag kan tänka mig att en del kompletterar med grafikkort för den gamla PCI-standarden. Sådana kort är inte direkt vrålsnabba, men så länge man inte spelar några krävande spel, räcker de till.
Det är väl ändå ganska få spel som stödjer multipla skärmar (eller som är spelvänliga med den typen av användande), så det spelar väl mindre roll. Quake 3 Arena vet jag inte gjorde det iallafall.
Det finns grafikkort med två eller fler uttag också.
Okej. Jag sökte lite på google och fick fram följande.
Om du planerar att använda mer än två monitorer måste du antingen köra ett dyrare arbetsstationsgrafikkort, eller kika på Matrox urval av multi-head-kort.
Sen efter det försökte jag förgäves söka på multiheadkort som beskrevs, det enda jag hittade i multiheadväg var MATROX DVI-I SPLITKABEL TILL 2XDVI-I Och det där dyrare arbetsstationsgrafikkortet såg jag inte röken utav på Dustin.
Dom var inte sådär jättebilliga. Kan man i teorin smälla i ett AGP kort med 2 utgångar sen trycka in ett PCI kort och köra 3 skärmar?
Absolut. Inga som helst problem.
Hur komemr det att fungera med mjukvara osv? Vet att jag fick med ett program som heter nView till mitt nVidia kort, smo stöder 2 skärmar, men ska man inte ha programvara för tre skärmar då?
Dom var inte sådär jättebilliga. Kan man i teorin smälla i ett AGP kort med 2 utgångar sen trycka in ett PCI kort och köra 3 skärmar?
Absolut. Inga som helst problem.
Hur komemr det att fungera med mjukvara osv? Vet att jag fick med ett program som heter nView till mitt nVidia kort, smo stöder 2 skärmar, men ska man inte ha programvara för tre skärmar då?
Den mjukvaran jag testade på (för ca 2år sedan, så minnet kan ha sölats ur lite) så ställde jag in via nVidia programmet att två av skärmarna skulle fungera som en stor. Den 3:e fungerade fristående.
Vet inte om det några ändringar i XP (testade i win2k) någon annan får gärna hoppa in och dementera eller bekräfta.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2