webForumDet fria alternativet

Konstigt knaster.

Datorhårdvara

3 svar · 505 visningar · startad av Proj

Medlem sedan maj 200456 inlägg
Frågan#1

Har ett skumt problem med ljudkortet i min dator. Om jag lyssnar på musik i Winamp och öppnar ett program börjar ljudet knastra och hacka tills programmet öppnats. Jag trodde förut att detta berodde på mitt gamla PCI-grafikkort som på något sätt störde ljudkortet, men när jag i helgen bytte upp mig till ett x600xt (PCIe) upptäckte jag att knastret fortfarande var kvar. Har testat att formatera, byta ljudkort, köra på det integrerade ljudkortet, byta nätagg, byta processor och byta minnen, men ingenting hjälper.
I förrgår testade jag att inaktivera 1394-enheten i BIOS. Då hände något mycket oväntat. Ljudet blev sämre än någonsin tidigare. Winamp hängde sig när jag tryckte på play och i mediaplayer gick låten igång, men ljudet kom bara slumpvis.
Vad är fel?! Jag har en misstanke om att moderkortet är trasigt, men det var inne på RMA hos datorbutiken förra månaden och de säger att det fungerar felfritt.
Någon som har en idé?

Datorspec:
CPU: AMD 64 3000+ Venice
Moderkort: Asus A8V-E Deluxe
Minne: 2x512 Corsair Value
Hårddisk: Seagate Barracuda 160GB S-ATA

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

På min nForce2-bräda (Asus A7N8X-E Deluxe) fick jag bort knastret genom att i BIOS ändra följande inställning: Advanced > PnP/PCI Configurations > Resources Controlled By [Auto(ESCD)] till [Manual]. Kan ju vara värt att testa.

Testade det, men det gjorde ingen skillnad.

Nu har jag äntligen hittat problemet! (tror jag)
Testade byta hårddisk till en vanlig IDE, och nu knastrar det inte! Kan det vara någon SATA-mjukvara som spökar? Drivrutin till SATA-kontrollern?

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)