Hej!
Ska snart sätta igång bygget med min första hemmabyggda dator.
Vill nu fråga om lite tips och råd angående hårdvaran jag valt ut!
Är den bra?,Dålig?..går dem olika delarna ihop? osv osv.
Här är min lista:
ASUS A8N-SLI NFORCE4 SKT-939 PCI-E ATX
AMD ATHLON 64 3000+ 90NM SOCKET 939 BOXED
Sweex Xenon TC CW 300Watt nätdel + temp mätare
2x CORSAIR 512MB VS DDR PC3200 400MHZ CL3
MAXTOR DIAMONDMAX PLUS-9 80GB 7200RPM ATA/133 8MB
ASUS RADEON 9550/TD 128MB DVI/TV-OUT AGP
Skärm och sånt har jag redan!
allt utom chassit är hämtade på www.dustin.se
Datorn ska klara att ha igång flera program som tex photoshop. En hel del bildhantering ska den användas till.
Spela gör jag knappt.
Hur är det med fläktar? Det sitter en i chassit och får med en til cpu`n????
Och det står 300w till chassists nättatregat men jag har jo bara 230 i lägenheten..det funkar väl åndå??
Jag har en Sweex XS-låda och problemet med den lådan är:
- alltför hög ljudnivå på nätaggregatet
- lite instabil konstruktion, vibrationer fortplantar sig relativt lätt i lådan
- chassifläkten låter en del på högsta varvtal
Sweex XS-lådan är inte alls olik Xenon-lådan så jag rekommenderar dig att ta något annat - om du förstås inte vill spendera några hundralappar extra på ett tystare nätaggregat?
Har ni några tips på chassin..runt 500 -800
Helst silver! och helst på https://www.dustin.se
Mvh Martin
Du får nog lägga närmare 1000 om du vill ha ett bra chassi. Själv hade jag valt http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010070670 dock är priset högre på den :( Av dom lådmärken Dustin har där tycker jag bara att det är Thermaltake & Chieftec som är värda att köpa.
Funderade lite på hårddisken. Jag personligen skulle satsa på en lite större än 80GB med tanke på hur prisnivån per GB har sjunkit markant den senaste tiden.
Det är ett bra moderkort men fläkten på NF4-kretsen låter en hel del. Den snurrar nämligen i 8000-9000 rpm.
Jag har bytt ut fläkten på mitt moderkort mot en Zalmanfläns. Om man byter till en fläns man måste kolla så att kylningen på graffakortet inte är i vägen.
Vilken fläkt rekomenderar du inställer för den som som sitter på moderkortet...!
hade tänkte att byta ut den som medföljer chassit plus sätta ditt en till där fram..båda två ska vara Zalman....
Sen är det jo den på moderkortet...vilken rkomenderar ni??