Nu när jag ska börja spela WoW på min gamla P3 800Mhz så tror jag nog att jag behöver ett lite ballare graffekort än mitt nuvarande TNT2 :D
Jag tänker inte lägga ner mycket mer än en femhundring på ett nytt kort åt den här datorn, och jag har sett att det finns grafikkort för ca 400 spänn.
Men vad ska jag välja ? Vill ju ha ett så bra som möjligt för dom pengarna. :P höhö...
Och så måste det ju vara ett kort som är kompatibelt med mitt gamla moderkort också. :)
Tveka inte på att tipsa om andra om möjligt bättre kort än dom som jag har länkat till. ;)
Btw, jag har bara 384Mb RAM, vilket kanske inte räcker så långt ? :)
Men hur får man tag på gamla ram-minnen ? Någon som har nåt att sälja ?
Har faktiskt ingen aning längre vad det är för moderkort jag har, vet att jag beställde mer RAM-minne till den här datorn för lääääääänge sen, men kommer inte ihåg vad det var...
Någon som kan veta vad det ska vara ? :)
Jag vågar inte säga om korten passar. Jag har något svagt minne av att AGP-standarden har ändrat sig under årens lopp. På den punkten är det nog bara att invänta svar från Muskot.
Angående minnet, på en så gammal dator är det nog knappast minnesmängden som är den svaga punkten. På en P3/800 ska man helt enkelt inte köra de senaste spelen i alla fall. Äldre spel som den processorn orkar med, tror inte jag kräver så otroligt mycket mer minne än det du redan har.
Jag vågar inte säga om korten passar. Jag har något svagt minne av att AGP-standarden har ändrat sig under årens lopp. På den punkten är det nog bara att invänta svar från Muskot.
Angående minnet, på en så gammal dator är det nog knappast minnesmängden som är den svaga punkten. På en P3/800 ska man helt enkelt inte köra de senaste spelen i alla fall. Äldre spel som den processorn orkar med, tror inte jag kräver så otroligt mycket mer minne än det du redan har.
Jasså jasså... synd om det inte skulle passa :o
Nja det kanske du har rätt i :)
Men jag är inte så intresserad av att köpa ny dator för att kunna köra ett spel, och eftersom en bekant tydligen kör WoW på sin P3/800 så tycker jag att det borde göra det på min också :)
Dock med några modifieringar som mer RAM och bättre grafikkort...
Fast vad vet jag, är en noob inom det här :)
Skulle det vara någon motsättning? ATI är inte någon kortstandard, utan en tillverkare av grafikkretsar.
Ojdå :o, det var som attan :D
Nu blev jag genast att känna mej mkt dum... :r
Har inte testat WoW, så jag har ingen aning om hur pass bra det fungerar på system som är på gränsen att klara systemkraven. Däremot är alla Radeon 9200/9250 som har SE eller 64-bit i namnet (per design) totalt värdelösa att spela med, 128-bitarsversionerna av korten är dock inte mycket att hänga i julgranen de heller. Men bättre. Så köp i så fall ett sådant.
Kollade runt lite, och fick se det här i enhetshanteraren...
Plats: PCI-buss 1, enhet 0, funktion 0
Är det så att jag måste ha ett graffekort med PCI-bus då ?
Är faktiskt lite förvånad eftersom jag trodde att det mest var PCI på riktigt gamla datorer...
Menmen...
Och så försökte jag läsa på lite om det här med att sätta i ett nytt grafikkort i en gammal dator, och vad jag kunde komma fram till så kanske inte ett gammalt moderkort kan försörja ett nytt grafikkort med all elektricitet det behöver.
Och det ska man kunna se på gränssnittet(?)... t. ex 2x 4x 6x eller 8x..
Såg att länken inte verkade fungera, men sidan går att nå genom https://support.ati.com . Använd söktermerna universal agp och gå in på första träffen (ATI AGP Graphics Cards - AGP Compliance Details). Där finns det mesta man behöver veta om olika typer av AGP-kort och -portar.
Jag kom iaf in på sidan, och så vitt jag kan se så har jag: "Universal AGP Graphics Card" och "Universal AGP (2X/4X) graphics card in an AGP Universal (2X/4X) slot"...
Nu när jag kollar närmare så ser jag att dom där förbannade budget-graffekorten för 500 spänn knappt går att spela med överhuvudtaget... :(
Så då tänkte jag att jag köper ett begagnat 9800 eller 9600...
Hittade ett begagnat Ati Hercules 9800 för 650 spänn, kan det vara nåt att ha i julgranen ?
Hittade också Radeon 9600Pro med både 128mb och 256...
Båda kostade ca 600 spänn...
Vilket är bäst av dom ?
Tror iof inte att det spelar så stor roll vad jag väljer av dom eftersom min slöa dator inte kommer kunna utnyttja dom helt ändå, eller ?
Tror iof inte att det spelar så stor roll vad jag väljer av dom eftersom min slöa dator inte kommer kunna utnyttja dom helt ändå, eller ?
Hur snabb din dator är har inget med att göra hur väl den utnyttjar grafikkortet. Det som spelar roll är om API:erna som spelet använder utnyttjar kortet eller ej. Radeon 9600 har jag för mig jag hört ska funka finemang med WoW (insert brasklapp).
Jasså, jag har hört att en gammal dator med nytt graffekort kan bli som en flaskhals =/ men vad vet jag....
Men jag har faktiskt kommit på lite andra tankar nu...
När alla andra nötter håller på med Athlon 64 system, så kan jag bygga ett Athlon XP system för nästan obefintliga pengar !
Jag får en Athlon XP 3000+ Barton, 512Mb ram och Radeon 9600 256MB för ynka ~2500:-, vilket är väldigt bra i mina ögon...
Men hur konkurrenskraftig är egentligen Athlon XP nuförtiden ?
Jag vill bara ha en konfig som klarar de senaste spelen en tid framöver :)
En långsam CPU kan mycket väl vara en flaskhals mot ett snabbt grafikkort.
En Athlon XP 3000+ håller bra fortfarande, det är ju framförallt grafikkort som dagens spel tuggar i sig. Nackdelen med socket A är ju förstås att plattformen är död, det kommer inget snabbare än redan existerande XP3200+.
939-sockeln (Athlon 64) kan vara värd att fundera över om man inom en inte allt för avlägsen framtid vill kunna göra en billig/enkel uppgradering, utan att behöva köpa nytt moderkort. Men då behöver du nog räkna med ytterligare en tusenlapp.
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e