webForumDet fria alternativet

Externt TV-kort

Datorhårdvara

10 svar · 493 visningar · startad av Compusa

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg
Frågan#1

Jag söker ett billigt externt TV-kort, tror att det heter så. Vill kunna spela in tv-bilden på min bärbara dator. Antar att det är ett sådant jag behöver?

Någon som kan tipsa mig om en produkt som passar detta användningsområde? Främsta anledningen till att jag vill ha det är för att kunna göra video-klipp av tv-spelssekvenser, inget jätte avancerat behövs med andra ord. På min bärbara har jag s-video out men det räcker väl inte?

Medlem sedan mars 200399 inlägg

Jag tror det du behöver ett TV-kort, även kallat TV-in kort. Har du S-video out kontakt så har du redan grafikkort med tv-out. Det finns en del USB TV-kort har jag för mig som du kan ha externt på din laptop. Se till exempel http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10420

Medlem sedan dec. 2001144 inlägg

Undvik Pinnacles prylar. Dom är riktigt dåliga och pinnacle är dåliga på att uppdatera sina drivrutiner (om dom överhuvudtaget gör det).

Jag köpte deras USB2 tv-kort och ja, det är det sämsta jag någonsin köpt.. Vill man ha MPEG2 stöd för att spela in i högre kvalitet så får man betala extra.

Och sen hänger den datorn, bilden blir svartvit efter ett tag och så vidare.

Har även ett äldre pinnacle pci tv-kort och där hade jag samma problem (på en annan dator).

Så mitt råd, undvik pinnacle.

/Marcus

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

skulle inte välja ett billigt direkt heller
du får inte lika bra bild

lägg till lite o bli nöjd istället

spejsklark skrev:

Jag tror det du behöver ett TV-kort, även kallat TV-in kort. Har du S-video out kontakt så har du redan grafikkort med tv-out. Det finns en del USB TV-kort har jag för mig som du kan ha externt på din laptop. Se till exempel http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10420

Okej, jag har ju s-video och med det kan jag få datorbilden på teven, för att göra tvärtom dvs tv-bilden på datorn krävs ett tv-in eller har jag missförstått?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Alltså. Ska du BARA spela in från TV-spel finns det nog nån bättre lösning? Jag har ingen aning om vad dagens konsoller har för anslutningsmöjligheter, det kanske bara är vanlig tv-komposit? Isf finns det ju bara ett alternativ och det är TV-kort. En polares farsa har en såndär Haupaugge Win-TV USB eller vad det heter till sin bärbara, funkar rätt bra. Dom gör väl hyffsade prylar också, har själv ett Win-TV fast PCI-varianten (som jag skulle kanske kunna ge bort om någon bara skulle vilja ha det).

Danny skrev:

Alltså. Ska du BARA spela in från TV-spel finns det nog nån bättre lösning? Jag har ingen aning om vad dagens konsoller har för anslutningsmöjligheter, det kanske bara är vanlig tv-komposit? Isf finns det ju bara ett alternativ och det är TV-kort. En polares farsa har en såndär Haupaugge Win-TV USB eller vad det heter till sin bärbara, funkar rätt bra. Dom gör väl hyffsade prylar också, har själv ett Win-TV fast PCI-varianten (som jag skulle kanske kunna ge bort om någon bara skulle vilja ha det).

PCI är icke externt antar jag? Om det inte vore för det skulle jag varit beredd att pröjsa en slant ;)

Har tidigare spelat in med hjälp av digitalkameran men det blir inte helt lyckat :e

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Compusa skrev:

Har tidigare spelat in med hjälp av digitalkameran men det blir inte helt lyckat :e

Min digitalvideokamera har en funktion som konverterar analoga signaler till digitala så man kan få in dem i datorn med hjälp av firewire, är det det du har gjort eller har du filmat teven?
Exempel från PGR2 (ganska dåligt komprimerat, men videon i botten är helt okej).

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Compusa: Japp, PCI-varianten är intern för stationär dator.

Mr. N.: Skaplig kvalitet!! Det var minsann riktigt bra det där ju!

Mr. N. skrev:

Min digitalvideokamera har en funktion som konverterar analoga signaler till digitala så man kan få in dem i datorn med hjälp av firewire, är det det du har gjort eller har du filmat teven?
Exempel från PGR2 (ganska dåligt komprimerat, men videon i botten är helt okej).

Det där såg helt okej ut, inte mer än vad jag kräver. Dessvärre har jag bara en digitalkamera med stöd för inspelning av videosnuttar, har spelat in direkt mot tv-bilden. Blir inte helt lyckat..

Medlem sedan apr. 2001664 inlägg

Jag skulle föreslå MSI:s Vox-kort.

http://www2.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=MS-VOX

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)