webForumDet fria alternativet

Liten dator

Datorhårdvara

14 svar · 380 visningar · startad av dude

Medlem sedan aug. 2002386 inlägg
Frågan#1

Japps, tänkte köpa mej en ny dator.
Är sugen på en liten dator då jag pendlar mellan två bostäder och behöver flytta med den ofta.

Datorn kommer jag att använda till att titta på filmer, så jag behöver bra tv-ut och bra ljudkort att koppla till hemmabiosystemet...
Utöver det så kommer den användas till att bygga hemsidor, surfa på internet och andra ganska så enkla grejjer...

Så nu undrar jag om någon har förslag på vad jag ska köpa. Jag har redan en 120 gb hdd, men det hade nog varit bra att köpa en till på typ 200...

Det är även viktigt att datorn är tyst, jättetyst!!!

Tack tack på förhand!

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Du vill inte ha en bärbar och en extern hdd?

Nee, det håller nog inte min budget till så bra.
Har iallafall fått för mej att det är billigare att köpa en stationär dator. Jag har nämligen skärm på båda bostäderna, så en liten stationär kommer räcka....

Då rekommenderar jag Mac mini.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Om du inte vill ha Mac så har Shuttle gjort en del småpc, Asus har också, Terminator heter den, billigare men inte lika smidig. Så har jag fått för mig iaf. Men kolla här:

http://global.shuttle.com/Product/Barebone/brb_default.asp

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Fast Mac Mini har väl inte tv-out, vad jag vet (om man nu inte har en tv med dvi-ingång).

Danny skrev:

Om du inte vill ha Mac så har Shuttle gjort en del småpc, Asus har också, Terminator heter den, billigare men inte lika smidig. Så har jag fått för mig iaf. Men kolla här:

http://global.shuttle.com/Product/Barebone/brb_default.asp

Frågan är hur pass tysta de är. En del sådana som står uppställda i butikerna, låter rätt mycket. Säkert svårt att få till en riktigt bra kylning i kombination med litenheten. Där lär ju Mac Mini ha lyckats bra. Sedan är det bara det där med macens möjligheter att kopplas ihop med vanliga tv-apparater. Jag menar, hur många har egentligen dvi-anslutning på sin tv?

UlfT skrev:

Fast Mac Mini har väl inte tv-out, vad jag vet (om man nu inte har en tv med dvi-ingång).

Så vitt jag vet så finns det omkopplare till det. Till iBooken kostade de 300 svenska dollars.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Ja, har också funderat på hur pass tysta de är, för mig är det också viktigt att datorn är tyst. Vet inte hur tysta de där är, men det lär finnas tysta varianter, om man har passiv kylning där det går och tysta komponenter. Det borde finnas, konstigt vore det annars. Man kan ju "fönstershoppa" lite nånstans och prova, sedan beställa billigt från nätet :)

Okkido skrev:

UlfT skrev:

Så vitt jag vet så finns det omkopplare till det. Till iBooken kostade de 300 svenska dollars.

Låter billigare att skaffa ett grafikkort med passiv kylning och s-video-utgång, om man nu kan installera ett sådant i Mac Mini.

/red Menade du dollars eller kronor?

UlfT skrev:

Okkido skrev:

UlfT skrev:

Låter billigare att skaffa ett grafikkort med passiv kylning och s-video-utgång, om man nu kan installera ett sådant i Mac Mini.

/red Menade du dollars eller kronor?

svenska dollars aka SEK. Ska se om jag hittar någon lämplig på deras sida. När jag var hos Kullander & Kullander sa de 300 svenska kronor.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

En adapter för Mac Mini kostar 176 kr på Macoteket.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=49872&product_id=363901

/r
220 kr inkl. moms.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

En ASUS Pundit-R, är väldigt små och tysta, och kostnaden är inte specielt stor.

Hmm... Mac har jag aldrig tänkt på att jag skulle kunna köpa... Har alltid kört med PC, fast det betyder iofs inte att jag kanske bör byta..... Men då får nog någon hålla ett bra "Mac-tal" för att övertyga mej!

Annars verkar ju Asus pundit-R bra, men vad ingår? Måste man köpa processor, minne till? Något mer som inte ingår?

Är grafikkortet och ljudkortet som man får med tillräckligt bra om man ska koppla in det till hemmabiosystemet?!

Tacksam för alla svar!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Processor, minne, hårddisk, och optiskenhet, är det man måste köpa till.
ta en titt i den här tråden:
http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=90835&forum=17

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)