webForumDet fria alternativet

Hjälp - köpa bärbar...

Datorhårdvara

4 svar · 369 visningar · startad av MariaF

Medlem sedan juni 20052 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag är helt sprillans ny på detta forum och jag vet inte riktigt om detta har hamnat rätt men...

Det är så här att jag tänkt köpa en bärbar dator, men jag är verkligen alls haj på det här med datorer. Då tänkte jag - vad är bättre än att fråga insatt folk på ett sånt här forum...? ;)

Jag ska använda min dator till uppsatsarbete (student), att surfa och skriva mail (laddar inte hem musik eller film), samt till lite enkel bildbehandling/bildförvaring. Jag vill dessutom ha trådlöst nätverk i den.

Jag har som ni förstår inte jättehöga krav, vilket passar bra eftersom jag inte heller har så mycket pengar - runt 7-8000 är vad jag kan tänka mig. Jag har tittat på tex OnOff som ju har ganska mycket billiga datorer, men jag är lite rädd för att kvalitén inte är den bästa. Det finns två stycken där som kan vara intressanta: en Packard Bell G1340 och en Acer TM2304WLMI.
Jag har dock ingen aning om dessa är bra märken eller om de är nono's...
Andra märken som finns är ju Toshiba, Dell och HP - är det något av dessa som är bra eller nono?

Kan ni hjälpa mig? :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Kommer du köra datorn på batteri? I så fall rekommenderas en dator med Pentium-M-processor, Dell har ett par modeller med Pentium-M som går att få under 8000 kr (Inspiron 2200 och Inspiron 6000).

Undvik om möjligt Celeron.

Medlem sedan juni 20052 inlägg

Jag kommer bara att köra på batteri vid få tillfällen - den kommer att släpas mellan skolan, hemmet, pojkvännen och caféer här i stan som har trådlöst nätverk - och ström! :) Så batteri-tid är av mindre betydelse.

Varför inte Celeron...? :q :)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Celeron är en känd batterislukare. :)
Det lär vara finnas någon "Celeron M" (är det inte härligt med alla dessa olika beteckningar? :OO ;)) som ska vara något bättre prestanda-/strömsnål-mässigt.

För övrigt, välkommen till webForum, MariaF. :D

Medlem sedan juni 200083 inlägg

Valde efter mycket om och men själv en Acer - och är helnöjd - en liknande (men dock inte samma) modell som den du nämnde.
Med tanke på dem krav du ställer så borde det mesta räcka rent prestandamässigt - men bra batteritid brukar alltid vara intressant i vilket fall som helst.
Håller med om att du bör undvika en Celeron.

Eftersom du mest ska använda den främst till att skriva uppsatser m.m. hade jag lagt stor tonvikt vid t.ex. tangenbordet och skärmen - om du inte tänkt koppla in externa.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)