DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggJag har själv beställt ny dator med Abit AN8 moderkort! :) ...plus en Athlon 3500+, GF6600GT 256 Mb kort, Antec nätagg och 1 Gb Kingston (1 par).
Så... AN8 kan även jag rekommendera (inte för jag är så väldigt insatt men det verkade bra). Tog iofs inte Ultra-varianten jag...
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Ja, tänk dock på att det bara är AN8 v2.0 som har heatpipe. De äldre korten har aktiv fläktkylning på nordbryggan.
Prisvärd är Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC, kostar under hundralappen och är mycket tystare än boxkylaren. Vill man ha lite bättre kylning ryms även Zalman CNPS7700-AlCu i 300 kronorsbudgeten.
/r
Ett par länkar:
http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=31&disc=
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=146&code=
/r2
Har dock inte kollat upp kompatibliteten med dessa kylare och AN8, men det bör vara lungt ;).
RrenholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg
Danny skrev:
Jag har själv beställt ny dator med Abit AN8 moderkort! :) ...plus en Athlon 3500+, GF6600GT 256 Mb kort, Antec nätagg och 1 Gb Kingston (1 par).
Så... AN8 kan även jag rekommendera (inte för jag är så väldigt insatt men det verkade bra). Tog iofs inte Ultra-varianten jag...
Låter bra, får jämföra sedan :)
muskot skrev:
Ja, tänk dock på att det bara är AN8 v2.0 som har heatpipe. De äldre korten har aktiv fläktkylning på nordbryggan.
Prisvärd är Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC, kostar under hundralappen och är mycket tystare än boxkylaren. Vill man ha lite bättre kylning ryms även Zalman CNPS7700-AlCu i 300 kronorsbudgeten.
/r
Ett par länkar:
http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=31&disc=
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=146&code=
/r2
Har dock inte kollat upp kompatibliteten med dessa kylare och AN8, men det bör vara lungt ;).
Får ta reda på vilken version som säljs innan jag köper. Kan man se det på något sätt? Lita på bilden?
Tack för tipsen, hört att Zalman ska vara bra så lutar åt det hållet.
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Jag skulle inte lita på bilden, fråga återförsäljaren. AN8 har ju dock en enklare version av nF4 (precis som namnet skvallrar om använder AN8 Ultra just nF4 Ultra).
RrenholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Bilderna verkar stämma, AN8 har en aktiv kylare medan AN8 Ultra har en passiv.
Ska beställa imorrn. Blir följande misstänker jag:
Inköpslista skrev:
Abit AN8 Ultra, nForce4 Ultra,Socket-939 ATX, S-ATA, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16
Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs
Hitachi Deskstar T7K250 160GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ (Alternativt en annan beroende på lagerstatus)
Zalman CNPS7700-AICu CPU-Fläkt Socket A/478/775/754/939/940
Athlon 64 3500+, Socket 939. tray.
GECUBE RADEON X800 XL UW 256MB PCI-E RETAIL
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
renholm skrev:
Danny skrev:
Jag har själv beställt ny dator med Abit AN8 moderkort! :) ...plus en Athlon 3500+, GF6600GT 256 Mb kort, Antec nätagg och 1 Gb Kingston (1 par).
Låter bra, får jämföra sedan :)
Hehe, ja det vore ju intressant såklart...
HermanMedlem sedan maj 2001431 inläggAMD Athlon 64 X2
Jag hade skaffat mig en AMD Athlon 64 X2
Jag har en Winchester och den känns inte bra på att utföra flera saker samtidigt. Datamaskinen upplevs stundom seg vid hög beslatning från flera program. Funderar skarpt på att byta och förpassa winchestern till en HTPC eller dyl :)
RrenholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Har tittat på AMD64 X2 men tyvärr är priset lite väl högt. Kanske kan bli aktuellt för en framtida uppgradering, alternativt AMDs nya arkitektur.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggJa precis, köper man sig ett moderkort som klarar X2 i framtiden (som alla S939?) så är det ju bara å köpa sig en hyffsad nu och vänta tills X2'an kostar under 10000:- :)
RrenholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Ja det är definitivt en fördel, vad jag vet ska alla s939 kort klara av X2 om man uppgraderar. Btw, processor är nu inköp, väntar bara på leverans från komplett och dustin på måndag.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggaha... beställde du från en massa olika ställen... jag tog samma bara för det skulle vara praktiskt, men jag hade lust att beställa en San Diego från nån annanstans istället för den Winchester jag fick ta... men men... https://www.dataparadiset.se ...har inte fått något som helst besked, men det mesta fanns inte i lager om man kollade på prislistan... visst är det jobbigt å vänta på sånt här? man blir som en liten unge som knappt kan vänta till efter maten med att öppna julklapparna... :)
RrenholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Hehe, jo beställde från olika, det jag ville ha fanns inte på samma ställe.
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
Danny skrev:
Ja precis, köper man sig ett moderkort som klarar X2 i framtiden (som alla S939?) så är det ju bara å köpa sig en hyffsad nu och vänta tills X2'an kostar under 10000:- :)
Ja, så länge moderkortstillverkaren släpper uppdaterad BIOS ska det vara lungt (med undantag för kort baserade på VIA K8T890, som tydligen ska vara inkompatibel med X2).
I övrigt kostar X2:an redan i dag långt under 10000 kr, så vad väntar du på? ;)
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309861&cks=ASS&assoc=568496E9-1E88-41E9-B497-34C9BABE7E21
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
muskot skrev:
I övrigt kostar X2:an redan i dag långt under 10000 kr, så vad väntar du på? ;)
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309861&cks=ASS&assoc=568496E9-1E88-41E9-B497-34C9BABE7E21
Oj! Det var det värsta, det var ju inte såå dyrt ändå. Men med tanke på att den är nästan precis dubbelt så dyr som den jag har beställt och med tanke på att jag ändå tog en tusenlapp dyrare processor än jag egentligen hade tänkt mig, såå... hoppar jag nog över det så länge... :) ...men det är ju så man började fundera lite, frågan är bara om X2 är så bra som det verkar?
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Det är klart att den är bra ;). Men drygt 5000 kr är ju en hel del pengar bara för en CPU.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggja... men jag funderade lite på det där, det vore värt det ändå. Ja för mig iaf, om det inte vore för EN sak som jag återkommer till. Det är såhär, om jag skulle köpt snik-varianten, 3000-plussaren. Ja då skulle den kostat 1400:-... då kunde jag ha bytt till en X2'a efter ett halvår eller så kanske, eller när dom kostade lite mindre. MEN... ska man då gå och köpa den för kanske nästan 3000 eller nåt kanske, då blir det ju sammanlagt 4500:- ungefär, vilket motsvarar ungefär en X2'a plus besvär med bytet :) ...ja, då hade det i längden lönat sig att fläska på lite nu även fast det skulle kännas "onödigt" dyrt. Men då var det den där ENA saken (andra saken nu:). Då vill man gärna ha snabbare hårddisk också kanske, vilket innebär att jag skulle få ta en värre variant av moderkort som klarar SATA2 samt nya SATA2 diskar då också! Inte för man måste det, men det skulle kännas bäst... :)
Hur som helst. Det blir inget sådant nu, för idag kom mina grejjer. AN8 standard med 3500 plussaren, som jag tog till för att det skulle hålla ett tag. Sist jag köpte så snikade jag lite, men det tappar man på i längden, var "bara" tre år sedan jag köpte min nuvarande dator och den är lite för slö idag ju.
Jag hade tänkt snika nu igen, för jag tänkte att då svider det inte så mkt när man väl ska köpa nytt som man ändå vill göra. Men... å andra sidan kan man ha datorn lite längre om man tar till bara lite granna. Enligt ovanstående resonemang skulle det t om vara ekonomiskt försvarbart att fläska till på en X2'a :) ...men... näe... det är för nytt.... jag väntar lite...
Nu ska jag sluta filosofera och smeka nya grejjerna lite, bygger i helgen sedan... :)
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Vad jag vet finns det ingen hårddisk som är tillräckligt snabb för att SATA2-kapacitet egentligen ska vara nödvändig.
Tre år är ju en okej livslängd på en dator, särskilt om man snikade lite redan från början. Min dator är också i den åldern (eller ja, ingen av komponenterna är inhandlade samtidigt, så den är ganska svår att åldersbestämma :)) och jag känner ett allt större X2-behov för varje dag. Men det gäller ju att ha råd också. Socket A är dock en bra plattform, så min dator håller nog ett tag till.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggJa, SATA2 är också lite väl nytt, men det lär ju vara fint sedan när diskarna verkligen klarar dubbla hastigheten mot SATA1.
Mina nuv dator är en P4 2.4 med 512 Mb RAM på ett Asus P4PE mobo (ganska bra det). Och ett GF Ti 4200 grafikkort (det var det största sniket på det datorköpet). Så nu kommer jag prova bara nytt, överge Asus mobo efter många år med dom, samt Intel efter många år med dom med (hade en Cyrix förut, men den bytte jag till en P150 pga kompatibilitetsproblem, sedan dess har jag hållt mig till Intel). Dessutom Multimediatangentbord och optisk mus. Samt WinXP 64 bit blir det också. Bara nytt!!! Ballt värre... :) ...ja fast jag har fortfarande nVidia grafik iofs...
Jag håller på å kör minst fem program samtidigt mest hela tiden så jag känner att dubbla kärnor vore _väldigt_ attraktivt... men, det får vänta lite...
/red: Tillägg till nya grejjer, jag köpte ju ny skrivare för ca 2-3 månader sedan också! :)
RrenholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Då ska vi se, nu är allt ihopsatt och fungerar nästan.
Har påträffat följande problem:
- Laddar jag in optimized settings i BIOS hänger sig Windows. Efter att ha flashat BIOS gick det att ladda dessa inställningar och starta Windows, dock blir det i stället blåskärm vid högbelastning i t.ex 3Dmark03.
- BIOS tror att jag har CL2.5 minne när jag i själva verket har CL2
- Det går svaga konternuerliga linjer över skärmen, både nerifrån och uppifrån. Med det tidigare grafikkortet har detta aldrig varit ett problem.
Någon som haft liknande problem?
Det som är bra är att den är
- Tyst
- Går ner till 1000 MHz när den inte behöver arbeta för fullt
- Går att spela spel :)
- Går att starta saker
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggMin dator då. Den är absolut inte tyst, men det gör inget. Fast den hänger sig när man kör PCMark's test! Konstigt, funkade på P4'an innan. Ballt med "OC Guru" där man kan ta och trimma datorn i realtid från Windows.
Hade själv vissa problem med BIOS'en. Den vägrade komma ihåg inställningarna efter man hade rensat CMOS'en. Gjorde jag det och startade datorn gick det bra. Sedan om man startade om så blev det helt svart, ingen post alls. Då fick man "clear'a" igen. Mystiskt tyckte jag. Kom på att man fick gå in och ta spara inställningar, så funkade det bra. Märkligt, det borde ju göras direkt när den har laddat default av sig själv.