webForumDet fria alternativet

2 Line-out

Datorhårdvara

8 svar · 353 visningar · startad av knase

Medlem sedan juli 200338 inlägg
Frågan#1

Jag har ett gammalt Soundblaster Pci 128 med två st linjeutgångar. Nu vill jag kunna koppla in både stereon och mina datorhögtalare, men jag får inget ljud ur utgången markerad med line-out 2! Har prövat med lite olika drivrutiner, men jag får ingen ordning på det... Tror inte att utgången är trasig för jag har ett svagt minne av att de har varit i gång tidigare...

Tacksam för tips!!

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Är det verkligen line-out, det tror inte jag. Antagligen en annan signal i den andra utgången.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Den ena utgången är väl för fronthögtalarna, den andra för bakhögtalarna?
I såna fall kommer inget ljud där om du bara spelar upp stereoljud, förutsatt att du inte uppsamplar stereosignalen till fyra kanaler.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Tengblad har rätt. Kortet har endast en line-utgång. Det framgår av manualen (vilken givetvis finns som pdf på nätet). Kortet har alltså en grön kontakt, som kan vara line-utgång, samt även antingen högtalarutgång eller digitalutgång (beroende på vilket PCI128-kort det rör sig om). Man väljer funktion med en bygel på kortet. I övrigt finns det en mikrofoningång (rosa), samt en line-ingång (ljusblå).

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag har inte kommit på nån bättre lösning än att köra en ljudswitch (se bild). Annars är jag sugen på att köpa mig en enkel mixer, då kan man t ex spela spel och lyssna på radio samtidigt :)

ljudswitch.jpg
Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Det ska ju komma moderkort snart som tillåter en använda portarna precis som man vill, alltså helt mjukvarustyrt. Läste det på nån site, antagligen swec eller idg.

Kortet har de utgångar du nämner UlfT, plus en svart utgång, nämligen den andra line-out utgången....
Det är alltså den här jag vill ha igång.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

nån inställning bara, kommer inte riktigt ihåg, kanske det är så enkelt som att ändra högtalartyp i multimedia/högtalare i Windows?

jag har varit runt och pillat lite i dom inställningarna, men inte hittat något...
några andra idéer???

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)