Jag har ett gammalt Soundblaster Pci 128 med två st linjeutgångar. Nu vill jag kunna koppla in både stereon och mina datorhögtalare, men jag får inget ljud ur utgången markerad med line-out 2! Har prövat med lite olika drivrutiner, men jag får ingen ordning på det... Tror inte att utgången är trasig för jag har ett svagt minne av att de har varit i gång tidigare...
Den ena utgången är väl för fronthögtalarna, den andra för bakhögtalarna?
I såna fall kommer inget ljud där om du bara spelar upp stereoljud, förutsatt att du inte uppsamplar stereosignalen till fyra kanaler.
Tengblad har rätt. Kortet har endast en line-utgång. Det framgår av manualen (vilken givetvis finns som pdf på nätet). Kortet har alltså en grön kontakt, som kan vara line-utgång, samt även antingen högtalarutgång eller digitalutgång (beroende på vilket PCI128-kort det rör sig om). Man väljer funktion med en bygel på kortet. I övrigt finns det en mikrofoningång (rosa), samt en line-ingång (ljusblå).
Jag har inte kommit på nån bättre lösning än att köra en ljudswitch (se bild). Annars är jag sugen på att köpa mig en enkel mixer, då kan man t ex spela spel och lyssna på radio samtidigt :)
Det ska ju komma moderkort snart som tillåter en använda portarna precis som man vill, alltså helt mjukvarustyrt. Läste det på nån site, antagligen swec eller idg.