webForumDet fria alternativet

Bios eller vad?

Datorhårdvara

18 svar · 707 visningar · startad av PeW

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg
Frågan#1

Har strul med en stationär. Hade fel på nätdelen, nu utbytt så startar den ivf. Men den hittar MBR på hdd:n, men om jag bootar win2000 som bl.a är installerat så blir det TRAP bl.a bl.a bl.a.. en sökning gav att man ska reparera från cd:n. När jag så vill reparera från cd så hänger sig hela skiten med att "setupldr inte kan hittas". När jag så testar att peta in ett nytt XP händer absolut ingenting, när jag testar att boota slackware blir det boot failed. När jag testar att installera om slackware blir det boot failed med diskerror.... tilläggas bör att det är originalskivor som används för w2k och xp.

Men när jag testar disken i en annan dator fungerar den :l

Då ursprungsfelen var mystiska genom att först ballade musen ur, sen tangentbordet vilket gjorde att summern på moderkortet stod och tjöt.. är det lätt att anta att moderkortet tagit skada. Lite lustigt dock, det är inget "statiskt" fel, utan det blir lite olika efter varje omstart.

Nån susning om vad det kan vara, innan jag offrar mina sista slantar på ett nytt kort? Flasha nytt bios eller?

Nu lyckas jag ivf få ett stopmeddelande när jag försöker installera nytt XP sp2:

*** stop: 0x0000007F (0x00000008,0x80042000,0x00000000,0x00000000)

Vad kan detta betyda? Rikaaaaard..

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

http://support.microsoft.com/?kbid=137539
http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prmd_stp_ukdq.asp?frame=true

Det var win 2000 du hade på burken innan? http://support.microsoft.com/?kbid=891722

Inga förändringar hårdvarumässigt innan utbytandet av nätaggregatet?

Nope inga andra hårdvaruförändringar. Nu har jag kastat ut nätverkskort och ljudkort samt stängt av bios memory cache så datorn är nu så 'ren' den kan vara. (Har redan testat minnena utan resultat)
Nu blir det fortfarande en stopkod, men med DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, innan.

Nu är stopkoden 0x000000D1

Jag ska kolla dina länkar.. tack för dem!

hmm... stopkoden jag får är när jag försöker ladda in winXPsp2 från cdrom. Den laddar in alla filer men sen när den ska "start windows" så startar skiten först om och sen vid andra försöket kommer stopkoden upp, med olika resultat beroende på vad jag tagit bort för komponenter... jag kommer alltså inte ens in i setup-programmet.

Nu kom jag ivf in i w2k :D

Så nåt knas kan det ha varit med nåt av korten jag tagit bort. Fast winXPsp2 gillar fortfarande inte min hårdvara :(

Nån som vet vad som sätter käppar i hjulet för en installation av winXPsp2? Tidigare installationer av winXP (sp1) hängde sig mystiskt (hela burken låste sig utan något i loggen) så det kan kanske ha med saken att göra... w2k fungerar dock. Konfiguration:

Athlon XP 1800+
630MB PC133
MS8127CC (Matsonic mammabräda)
VIA Apollo KT133 chipset
Award BIOS
Bios minne  & USB är avaktiverat

Felet är att vid installationsfasen när kernel ska ta vid så blir det STOP med olika koder. Det gemensamma är fel med IRQ, men jag har avaktiverat allt som går att avaktivera och tagit bort allt som går att ta bort.
Har sökt som en galning efter liknande problem men inte hittat ett jota... inget konkret ivf. Det enda konkreta är att det kan blir problem med KT133 chipsetet, men jag hittar inget som har med winXPsp2 att göra.

Jaja, det är en gammal dator, men än sen då? ;)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det är inte risiga kondensatorer som spökar.

Ingen aning, det kan det väl kanske vara. Men isf borde väl inte w2k fungera... jag trodde ett tag att moderkortet tagit skada av nätdelskraschen, men nu snurrar det på som förut så det 'verkar' okej. Blev dock lite förundrad över att det inte ens går att installera winXPsp2.. och har nu gett mig den på att hitta orsaken då winXPsp2 antagligen kommer gå lite smidigare än w2k som är hopplöst segt ibland.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

PeW skrev:

Det enda konkreta är att det kan blir problem med KT133 chipsetet, men jag hittar inget som har med winXPsp2 att göra.

Jao... jag hade så stora problem med Win2k och Via 133-kretsar att jag blev tvungen att installera Win98. Men sugen efter ett bättre OS gjorde att jag installerade en lånad version av XP med samma resultat som med Win2k en massa stopfel. Men skam den som ger sig, så när jag var arbetslös två år sedan fick jag Win2k att fungera utan problem genom att inaktivera ACPI (eller rättare sagt ta bort den ur enheteshanteraren och göra om till "standard-PC). Jag gissar att jag skulle få igång XP på den här burken om jag gjorde på samma sätt, pga att kärnan i XP och Win2k är nära besläktade.

/R Min tråd med problemen

PeW skrev:

Ingen aning, det kan det väl kanske vara. Men isf borde väl inte w2k fungera...

Kondensatorer brukar bukta på toppen och/eller läcka om de lider av det typiska fel många moderkort tillverkade kring 1998-2001 har. Då ka man få de mest konstiga fel, även om det så klart är lite "lustigt" att Windows 2000 fungerar.

Klös & muskot:

Tack för tipsen, ska kolla! :)

Svaret på gåtan! Det var skärmen och cd-brännaren som ställde till det. Troligen tog de stryk när nätdelen pajade. Så var det med det :)

Och så var det inte med det! :l

Satte i en felfri dvdbrännare istället för den gamla cdbrännaren och nu blir det samma skit igen. Enligt minidumpen är det acpi som spökar. Med bara dvdspelaren installerad fungerar det dock, utan dessa meddelanden. Har provat att stänga av acpi i bios, men då vägrar xp att boota ö.h.t.. kan tillägga att felet uppträder när dotra spelar sims2 efter en längre tid, inte annars. Det fungerar utmärkt att bränna cd/dvd o.s.v. Har kört memtest 86 utan anmärkning.

Vad i h-e kan det vara?

Om du ska köra utan ACPI måste du installera om XP. Det kan inte vara grafikkortet som spökar? :)

Jag testade tidigare med andra grafikkort, dvs då jag felsökte grovt, utan någon skillnad. Det märkliga är att när jag kör med bara en dvdspelare funkar det utmärkt även i sims2, men så fort en brännare (cd eller dvd) kopplas in blir det tji efter en stunds spelande. Felkoden har varierat sig tills jag tog ut en av minnesmodulerna (en med kretsar på ena sidan, de andra är dubbla), då stannade felkoden på att handla om acpi. Jag körde då memtest-86 på de kvarvarande minnena utan anmärkningar.

Men jag ska testa med ett annat grafikkort och om det inte hjälper så installerar jag om XP med acpi avslaget från början. Tack för tipsen! :)

Det kan inte vara IDE-kontrollern som strular? Vad händer om du byter plats på brännare och DVD-spelare?

Ingen skillnad när jag böt master/slave på den IDE kabeln som det berör. Så jag har nu installerat om med acpi avslagen i bios.. sims2 står och tuffar just nu och än har inget hänt på 30 minuter ivf. *håller tummarna*

Nu efter en tids körning har vi inte fått det där felet med sims2 vid normal körning, men vi upptäckte att det är när man "tar ett foto" i spelet som det ballar ur. Har inte sett några defekter på kondingarna på själva moderkortet, men grafikkortet (geForce 2(?) 64Mb) har bytts ut för nåt år sedan då den förra (likvärdig) tvärdog efter en dels märkliga blåskärmar. Kan det vara grafikkortet som spökar måhända? I övrigt funkar sims och andra spel utmärkt, samt dvdbränning m.m.. men så fort dottern ska till att ta ett foto i sims2 kraschar hela burken.

Kör nu med endast dvdbrännaren inkopplad. När en cdrom eller dvdrom ansluts som slave ballar burken ur igen.

Jag vill/kan inte lägga ner alltför mycket slantar på datorn, så jag vågar inte "testa" genom att köpa ett nytt grafikkort.. (åtminstone inte utan att någon rekommenderat det) har inte heller något annat likvärdigt att testa med.

Någon som har en idé eller kanske rent av ett moderkort för AMD Athlon och PC133 minnen att avvara? (skulle då kännas lite "säkrare" att införskaffa ett nytt grafikkort)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)