Häromdagen så bröjade bilden att få en ton av beige men ojämna mellanrum. När jag nästa dag skulle starta datorn så startade den om (ett flertal gånger, och har inte hänt mera) strax innan inloggningen ska påbörjas dvs när upplösningen ställs in. Idag så verkar inte bilden att uppdateras som den ska. (Se bild)
Vad är felet skärmen eller grafikkortet? Eller något annat. (skärm och grafikkort är sedan 1999)
Jag lyckas inte "fånga" den beiga tonen med "Print Screen".... om det nu kan ha någon betydelse.
Felet som visas på din skärm har troligen med mjukvara att göra, antingen drivisar, eller nåt skumt program du har. Möjligen kan det vara nåt fel med kortet, men jag tror inte att det skulle yttra sig så där.
Den där beigefärgningen, är den över hela skärmen, eller bara vissa partier? Har du möjligen haft en magnet i närheten av skärmen? :)
Skärmen står där den stått de senaste 4 åren och det enda magnetfält i närheten är datorhögtalarna. (Jag vet vad megnetfält gör med skärmar). Det beiga är över hela skärmen, som om hela skärmen skulle vara smittad av wF-beige....
Om det är mjukvara kan det alltså lika gärna vara hårddisken som håller på att dö dvs korrupta filer och liknade. --> diskcheck på G!!!
/R
Nicro precis vad jag oxå tänkte.... därför misstänker jag graffekortet mest eller i värsta fallet moderkortet som är ännu äldre :(
Ett fel på skärmen borde inte kunna fångas av "print screen" eftersom signalen till skärmen ju är "rätt"
Det som han har fångat beror absolut inte på skärmen. Men Klös snackade ju om en beige-färgning också.
Du kan pröva att använda degauss-funktionen (En överstruken magnet, kolla efter knapp eller i skärmens menysystem) det kanske hjälper mot missfärgningen.
Misslyckades med diskcheck sökte här på wF och fann den här tråden :r
minnet är kort men bra
/R
Diskcheck genomförd utan förbättring. Det beiga kom tillbaka :(
Ska ladda hem drivare igen från Matrox för att installera om dessa utifall att någon fil är skadad ändå....