webForumDet fria alternativet

Krasch!

Datorhårdvara

16 svar · 631 visningar · startad av Proj

Medlem sedan maj 200456 inlägg
Frågan#1

Jag såg hur signalstyrkan på mitt integrerade WLAN-kort minskade mer och mer. En bluescreen dök upp, och jag var tvungen att starta om datorn. En ny bluescreen kom upp innan jag kommit in i windows som sa: "CONFIG_INITIALIZATION_FAILED", och jag blev på nytt tvungen att starta om. Nu går det inte att komma in över huvud taget. Varken i felsäkert eller normalt läge. Skärmen blir bara svart med en blinkande markör uppe i vänstra hörnet.

Det började med att jag för ett par månader sedan köpte nya delar till datorn. Moderkort, hårddisk, minne och processor. Ville köpa nytt grafikkort också (PCIe), men pengarna räckte inte, så jag tänkte att jag kör vidare på mitt gamla GeForce 2 MX (PCI) så länge, så köper jag ett nytt när jag får råd.
När jag hade installerat allt i datorn, installerat Windows XP Prof. och alla drivrutiner upptäckte jag att ljudet från mitt ljudkort (E-MU 0404) knastrade varje gång datorn ansträngde sig lite. Ibland stängdes ljudet av helt när jag tex. spelade en låt i Winamp. Jag försökte verkligen ALLT för att lösa problemet, men ingenting hjälpte. Jag flyttade om korten för att ändra ljudkortets IRQ osv. men utan resultat. Så, pötsligt en dag, får jag en konstig bluescreen: "DRIVER_IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL". -Hoppsan! tänkte jag. Det måste vara IRQn på korten som strular. Så jag kröp ner under skrivbordet (för hundrade gången), bytte plats på korten, och startade om datorn. Jag kom in i Windows och till min förvåning fungerade nu allt perfekt! Inget knaster alls!

Jag använde datorn ett tag utan problem, men en dag kom denna bluescreen upp igen. Jag startade om datorn, och precis som första gången, funkade allt bra igen.
På senare tiden har denna bluescreen dykt upp allt oftare, men jag har inte brytt mig om dem, eftersom jag inte vetat vad som skulle åtgärda problemet, och för att ingenting strulat p.g.a. dessa.

Idag kraschade den alltså. Jag får inte igång Windows hur jag än gör. Jag tänkte försöka reparera det med CDn, men inte ens den går igång!

Hur löser jag detta problem? Och, tror ni det är grafikkortets fel att det blivit så här?

Datorspec.
AMD 64 3000+
Asus A8V-E Deluxe
Corsair Value 2x512 (dual)
Seagate barracuda 160 GB (S-ATA)
Geforce 2 MX (PCI)
E-MU 0404

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Min spontana gissning är att ditt nätagg är för klent. Men helt säker kan jag ju inte vara.
Har du prövat att ta ut ett kort i taget för att se om det bli rånpgn skillnad? Om datorn funkar klockrent när du tar ut ett kort, oavsett vilket du tar ut så skulle jag misstänka nätagget som sagt.

Mitt nätagg är ett FSP på 300 watt. Testade att ta ut ljudkortet så att bara grafikkortet fanns kvar, men det hjälpte inte.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/ddtools/hh/ddtools/BCCodes_aefc0019-d99a-4883-9be8-5300729363b4.xml.asp

Bug Check 0x67: CONFIG_INITIALIZATION_FAILED

The CONFIG_INITIALIZATION_FAILED bug check has a value of 0x00000067. This indicates that the registry configuration failed.

Cause
The registry couldn't allocate the pool needed to contain the registry files. This should never happen, since it is early enough in system initialization that there should be plenty of paged pool available.

:OO :OO :l

Så, jag har fått ett fel som inte ska kunna inträffa...

Testade att byta hårddisk, men det hjälpte inte. Verkar som att felet sitter i hårdvaran.. Någon idé om var?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

alltid bra att börja med minnena: http://www.memtest86.com/

Testade minnena. De var felfria.

Det verkar som att det är chipset som har pajat. Memtest hittar det inte...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Testa att köra med endast en minnesmodul.

Ingen skillnad.

Garanti förverkad?

Fick just tillbaks moderkortet och processorn som jag returnerade till datorbutiken. Moderkortet visade sig vara felfritt. Processorn blev bara inspekterad, inte testad. Detta skriver datorbutiken.com:

Datorbutiken.com skrev:

PCB:n skadad på ena kanten, detta är ett tydligt handhavandefel och är inget som täcks av någon garanti. Ärende fotodolumenterat. Garanti förverkad.

Jag vill minnas att jag råkade repa kanten på processorn med en skruvmejsel. Jag vet med säkerhet att den fungerade felfritt efter denna incident fram till kraschen. Kan felet överhuvudtaget bero på detta?

För detta får jag alltså betala frakt och felsökningsavgift på totalt 570:-, och förstås en ny processor på 1300.

amd64.jpg
Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

ursäkta mig nu men

KLANT

Nej, jag tänker inte ursäkta dig.
Någon som har något vettigt att säga?

Ja, felet kan mycket väl bero på detta, men det är ju svårt att svara på.

På bilden tycker jag att hacket ser så pass stort ut att det kan påverka processorns funktion. I annat fall skulle du kanske kunna hävda att skadan endast är kosmetisk och att processorn slutat fungera av orsaker du ej kunnat påverka. Vid garantiärenden ligger bevisbördan hos återförsäljaren, frågan är alltså om repan räcker för att de ska kunna hävda handhavandefel. Tyvärr tror jag dock att det blir svårt att få rätt.

Jag tycker det är konstigt att de inte ens testat processorn. De har bara tittat på den och sett en repa, varpå de stoppat ner den i kartongen igen och skrivit att det berott på ett handhavandefel. Kan inte tester visa ungefär vad som gått snett?

Jag antar att Datorbutiken gjorde bedömningen att det relativt stora hacket i PCB:n var orsaken till dina problem och att de därför inte ser någon anledning till fortsatta tester (chanserna för fortsatt felsökning hade säkerligen ökat om du i förväg informerat om att processorn fungerat även efter att hacket tillkommit).

Gör du en annan bedömning tycker jag att du ska kontakta dem. Vi andra kan bara spekulera.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)