webForumDet fria alternativet

Vad göra med gamla hårddiskar?

Datorhårdvara

21 svar · 688 visningar · startad av lejzer

Medlem sedan juni 2002263 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har under en längre tid städat bort gamla mac:ar och pc:s till förmån för nya maskiner. Dessa gamla datorer är oftast VÄLDIGT gamla och tar mycket plats.

Innan dessa åker till återvinningen så plockar jag ut hårddiskarna för att ingen annan ska kunna komma åt eventuell information.

Nu till frågan: Vad ska man göra med alla dessa hårddiskar. Jag har säkert en 10-15 gamla hårddiskar som ligger och skräpar. Dessa vill jag inte kasta eftersom det är lätt att koppla in och plocka information från dom.

Hur gör ni?

Tack på förhand.

/ Martin

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Skärbrännare är effektivt.

Ja, det skulle vara något det.

Nu är inte det direkt något jag har till hands :) Några andra tips?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Gå till någon verkstad och låna eller be dem göra jobbet åt dig.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Om du lyckas skruva upp hårddiskarna kan du smälta disken inuti med en tändare, då går det garanterat inte att få tillbaka informationen.

Ett alternativ kan vara att använda hårddiskraderingsprogram. Det går förstås ändå att återkalla informationen, men det är iaf inte så lätt som att bara stoppa in den i en ny burk och kolla. (Du behöver verktyg i stil med de ibas använder för att få ut något i det fallet)

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Slägga eller borrmaskin är effektiva verktyg

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

ta bort den där etiketten på dom och släng i lite sand :)

Medlem sedan juli 2003465 inlägg

Det är inte lätt.. hörde att de plockade fram information hur en hårdisk som de hadde borrat i och fylt med lim :D

Medlem sedan juli 2004276 inlägg

Glitter skrev:

Det är inte lätt.. hörde att de plockade fram information hur en hårdisk som de hadde borrat i och fylt med lim :D

Jodå, och närapå uppeldade diskar också. Men då handlade det om mycket viktigt info som någon var villig att betala stora summor för att återfå. Frågan är ju hur stor risken är att någon gör det med "vanliga" diskar.

Man kan ju köra ett sånt där shredderprogram, lägga in massvis med struntinfo (kopiera in tidnings-CD och musik-d:o), köra shredder osv några gånger. Sedan torde risken att någon hemmahacker eller ens IBAS skall hitta någonting vara mycket liten. Avslutar man med ett hammarslag blir risken ännu mindre. Finns det en magnetiserings/avmagnetiseringsapparat i närheten kan man ju använda den också som slutgiltig avslutning ;)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Vad i allsina dagar har du på dina HD? lösningen på energikrisen och världsvälten och hur man förstår fruntimmer?
Hammare och städ kommer du långt med, resten kan du elda upp.

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

Dom gånger jag har varit med om att kassera diskar så har vi använt slägga eller en pistol i kaliber 454 casull. :e

Jag kan backa över dom med Volvon några gånger?! :)

men det borde ju räcka med att kasta dom i backen...

frankof skrev:

Vad i allsina dagar har du på dina HD? lösningen på energikrisen och världsvälten och hur man förstår fruntimmer?
Hammare och städ kommer du långt med, resten kan du elda upp.

Haha... joo... eller kanske det var uppfinningen på punkteringsfria däck som däckfirmorna köpte och eldade upp!? :)

tack för alla svar!

Det får nog bli en slägga eller något sånt trots allt! :)

/ Martin

Men som föregående talare har frågat...

VAD F*N HAR DU PÅ DINA DISKAR SOM ÄR SÅ HEMLIGT... :)

Säg det du :)

Det är diskar från avtjänta företagsburkar på vårt företag. Det kan ju finnas dokument och annat som andra inte har med att göra. Så det är bara en ren säkerhetsåtgärd.

Nöjd? :)

Nöjd och nöjd... Egentligen inte eftersom jag fortfarande inte förstår vad som är så hemligt... Men bara du är nöjd så.
Och så har jag även tänkt tanken att fråga om jag kan ta över diskarna, men det är nog flera som har gjort. Var det kanske därför du har inaktiverat både PM och mail?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

lejzer skrev:

tack för alla svar!

Det får nog bli en slägga eller något sånt trots allt! :)

/ Martin

Det låter ju dessutom rätt så skoj att slägga sönder ett par hårddiskar. :e

Det är inget som är hemligt. Men det kan finnas dokument som andra inte har med att göra, som på vilket annat företag som helst, dessa behöver ju inte cirkulera runt hos andra som inte har med dom att göra, eller hur?

Diskarna kommer inte att slumpas bort, dom ska förstöras :). Dessutom handlar det inte om några större storlekar på diskarna. Det är mest 4 och 8GB diskar, inte mkt att ha med andra ord.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)