webForumDet fria alternativet

3:e hddn i ett cd-romfack?

Datorhårdvara

19 svar · 634 visningar · startad av Sharkie

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg
Frågan#1

Jag vet att det finns rack av diverse slag som är löstagbara... hittar dock inga andra rack än externa rack för en hårddisk. Så nu undrar jag om någon kan hjälpa mig att lösa en sak:
Har nu två hårddiskar i datorn (1x200GB 1x80GB) men tänkt köpa en till på 200GB, men mig veterligen har jag enbart plats för två hårddiskar i chassit. Hur göra?

Finns det ingen enkel montering i t.ex. ett CD-fack eller diskettfacket? Behövs det extra kylning då? Drar prislappen iväg?
Ska jag dumpa 80GB-disken?

Har inte någon större koll på tillbehör för sånt här...

Klarar moderkort och IDE-kablar tre hårddiskar om det finns plats för det?

Tänkte vi kör 20 frågor här :D

Har nu stängt av datorn för att kontrollera utrymmet och sladdarna i chassit.

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Finns distanser att köpa på de flesta välsorterade datorbutikerna för att montera en hårddisk i cd-romfacket, kostar nån 20-lapp.

Moderkortet klara det lätt, personligen har jag 4st diskar (2 på varje ide-kabel) samt 4st till på s-ata kanalerna.

Så har du IDE1 och IDE2 på moderkortet kan du mycket väl ha 3st diskar + cd/brännare.

1. Är Datorbutiken.se en välsorterad datorbutik? :)
2. Är det dessa du menar: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=RAM-2

I så fall kommer en dum fråga till, hur fasiken funkar dom?? Ser inte vad som är upp eller ner eller hur dom ska kunna ta i mot min hårddisk med dom skenorna jag har (har förresten inga extra skenor till ytterligare en hårddisk kom jag på :(().

/r
Åker nog på att köpa ett IDE-kontrollkort för PCI också, är det någon skillnad i fart på ett sådant och det "inbyggda"?

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Med en sådan adapter ska du inte behöva några hårddiskskenor till av de som du fick med ditt chassi. Däremot så behöver du skenor av den större modellen för att montera fast adaptern på en 5,25":s plats.

Så det räcker inte ens med dom där grejerna för att få hårddisken på plats??
Hur många tum är allting på igentligen, börjar bli snurrigt nu... 3,5" är ju en hårddisk, är inte 5,25" CD-romstorlek? I så fall fattar jag inte varför dom skenorna/adapterna jag länkat till inte ska funka?

Allt lät ju så "bara" nyss... har ingen lust att plocka ut den lilla hårddisken för att få plats med den nya när den blir beställd :/

Alltså, enligt din förklaring så tog jag det som att du använder skenor för att montera in hårddiskar i ditt chassi, såna som man monterar på sidorna av hårddisken och sedan skjuter in i hårddiskracket, stämmer det?

Om du nu vill lägga en hårddisk på en 5,25":s plats (cd-romfack) så behöver du ju även då skenor för att montera fast den i chassit. Dessa kom ju isåfall med när du köpte chassit så du behöver alltså ingenting annat än den produkt du länkat till. :)

Hoppas jag inte krånglar till det mera nu bara. :)

Hehe, va snurrigt detta vart...

Till alla varianter av instickspryttlar på datorn finns det ett par skenor, det finns tre storlekar, till hårddiskar, diskett och sen CD-rom.
Dessa små hakar man fast på varsin sida om prylen.
Nu har jag enbart två par som passar på en hårddisk eftersom jag enbart har två ordinarie platser för hårddisk i chassit.

Men då är ju idén att sätta en hårddisk i ett CD-romfack och då sas det tidigare i tråden att det finns adapters för att göra 5,25"utrymmet mindre för att då kunna fästa en hårddisk.
Är det inte dom jag hittat på Datorbutiken.com?

Behöver jag då också ett par skenor till hårddisken för att kunna fästa i adapterna?

Hur fäster jag adapterna i CD-facket?

Menar ni/du att för dom metallplattorna som jag länkat till behöver jag två skenor för CD-spelare och trycka ihop alltsammans?
D.v.s. från vänster till höger:

Skena | Adapter | Hårddisk | Adapter | Skena
|_____________________________________|
CD-romfack

Ja, nu är det lite snurrigt eftersom man inte ser ett smack på bilden vad det är för några metallklumpar och hur dom ska sitta och vart hårddisken ska sitta och varför Hitler glömde att raka sig under näsan? :D

Du behöver inte några skenor till själva hårddisken, utan bara till adaptern om den ska fästas i ett cd-romfack. Precis som du ritade upp det med skena - adapter - hårddisk - adapter - skena.

Att fästa adaptern ska väl inte vara några större problem, inte svårare än att skruva fast de vanliga skenorna i princip. :)

"Men säg det från början då" :P

Hehe, ja men då var det inte så krångligt i alla fall, skenor till CD-romfack har jag över så det blir väl inga problem.
Dock knäpper jag fast dom skenorna, tror inte dom går att skruva :l

Så jag ska nu bara behöva beställa hårddisken och dom där metallbitarna från datorbutiken så är det bara att koppla ihop skiten?

Men en fråga kvarstår, ett IDE-controllerkort - är det försämrad hastighet på en sån?
Har nämligen inte IDE-sladdar/kontaktar så det räcker, är fullt på dom nu :)

Skriver ett nytt inlägg i tråden för att tråden ska uppmärksammas och jag ska få svar på mina sista frågor...

1. "Så jag ska nu bara behöva beställa hårddisken och dom där metallbitarna från datorbutiken så är det bara att koppla ihop skiten?"

2. "Men en fråga kvarstår, ett IDE-controllerkort - är det försämrad hastighet på en sån?
Har nämligen inte IDE-sladdar/kontaktar så det räcker, är fullt på dom nu."

:)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Sharkie skrev:

1. "Så jag ska nu bara behöva beställa hårddisken och dom där metallbitarna från datorbutiken så är det bara att koppla ihop skiten?"

Ja

Sharkie skrev:

2. "Men en fråga kvarstår, ett IDE-controllerkort - är det försämrad hastighet på en sån?
Har nämligen inte IDE-sladdar/kontaktar så det räcker, är fullt på dom nu."

Nej

Idag har jag fått dom "adapters" och hårddisken som ovan omnämns. Men nu har jag kliat bort väldigt mycket hår - jag får absolut inte ihop det!?!?

För det första vart jag förvånad över hur små adapterna va, för det andra kan jag bara fästa den med en skruv på var sida om hårddisken - skruvhålen är för långt isär. För det tredje kan jag inte fästa mina CD-romskenor på något sätt på en adapterbit så att den sitter fast.

Har jag ett så lökigt chassi så att den inte innefattar "standarder"? Men då undrar jag även hur i h*vete adapterna ska platsa på en helt vanlig hårddisk så att den sitter säkert på plats?
Skruvarna som följde med var på tok för tjocka så dom förstör gängan på hårddisken. Har suttit en bra stund nu och vridit och vänt på alla prylar men kan inte för mitt liv förstå hur skiten ska passa ihop...

Nån som har erfarenhet av sånt här? Måste jag tänka om och dumpa min 80 GB-disk (är min plan just nu) och spara den (om det ens behövs) tills jag köper en ny dator och då köpa mig ett riktigt chassi?
Hjälp mig ventilera det här, kanske går på nått sätt, men silvertejp och kontaktlim är väl det sista jag hade tänkt mig ;)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Är det tätare mellan gängen på skruven du ska ha i hårddisken alltså? då är det bara att byta till såna skruvar med tätare gäng på.

Din fråga om kontollerkort förut. Har du två IDE-kanaler på datorn så kan du ju ha fyra enheter (två på varje), har du bara en anslutning på någon kabel kan du ju byta till en kabel med två anslutningar på, så slipper du köpa ett kort.

Tänkte tanken att kolla i lilla påsen efter andra skruvar, men jag vill ogärna ha hårddisken sitta på en skruv/adapter även om hårddisken ska "ligga" på ena fliken på adaptern. Dessutom får jag ju inte fast CD-romskenorna på adapterna så jag har ingenstans att sätta hårddisken i nuläget.

Vad gäller kontrollkortet så är det skitsamma av ovanstående anledning + att jag plockat bort en CD-enhet.

Medlem sedan maj 2001431 inlägg

Jag kan rekommendera ett paket med distanser och fläktar för kylning. Jag har själv köpt 2 stycken av nedanstående produkt som jag är nöjd med..

Q-Tec 5.25' Drive Bay Cooler

Specifikationer:
• Improves ventilation for lhighl performance isystems
• Double cooling ifan for optimal jperformance

Pris: 65 kr

http://www.webhallen.com/prod.php?id=13553

Omdöme: billig och funktionsduglig, dock lite sladdrig.

Om det inte finns några riktiga adapters som platsar ALLA skenor, chassin och hårddiskar så är det där paketet inget som intresserar mig.

snarare ditt chassi som inte är riktigt om det inte passar med standardkomponenter :)

Mja... vet inte vad jag ska säga till det... :)
Eftersom hårddiskarna är standard och dom adapters man köper defintivt inte passar på hårddisken så är det nog något fel på adapterna i första hand. Att sen mina skenor inte passar på adapterna är väl en annan femma och därigenom chassit fel.

okej... ja jag har ju ingen aning om hur adaptrarna ser ut. Men ibland kan man ju behöva skjuta fram eller tillbaka så att det passar för båda hålen. Passar det inte ändå är det ju lite märkligt. Är du händig kan du ju alltid ta en 4 mm borr och borra nytt hål i adaptern för hårddiskskruven. Men en 2 mm borr för att skruva fast adaptern, med plåtskruv eller nåt då. Så skulle Martin Timell ha gjort tror jag... :)

Där sa du nått Danny... ska nog ta mig en funderare på att ordna egna hål så att grejerna passar ihop.

Men som du säger, är ju märkligt att det inte nått passar från början...

350 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
211 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
211 ms — ändringar (db)