webForumDet fria alternativet

Min CD-läsare vägrar mata ut!!!

Datorhårdvara

14 svar · 1 416 visningar · startad av aasah

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg
Frågan#1

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, det här är helt absurt!!!

Jag har en PC från 1998 (med Windows 98) som har två CD-läsare varav den ena även (var) en brännare. Sedan ett antal månader tillbaka funkar inte den, den känner inte av att den har något i sig. Dock händer det ibland att jag råkar stoppa in CD:n i fel fack. Hittills har det då löst sig när jag stängt datorn. Vid uppstart brukar då facket öppnas och jag får ut min CD. Omständigt, men hanterbart.

Nu... funkar inte det heller!!! x( Knappen på själva läsaren ger ingen reaktion alls. Mata ut från Windows hänger hela datorn så rejält att jag tvingas stänga av strömmen!!! (Ctrl-alt-del funkar alltså inte heller!!) Varken avstägning eller uppstart har hittills matat ut skivan, trots tre upprepade försök!!!

Vad GÖR jag? Några idéer? :q

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg

Du vet om att du kan öppna facket med hjälp av att sticka in ett utböjt gem i det ehål som brukar sitta precis under luckan?

Vad gäller problemet i sej så är det något liknande problem med min mors dator som också har Bugg 98. Ibland reagerar inte läsaren på att det är en skiva i, ibland gör det det etc.

Känns som att det är Bugg 98 som är skurken, kan du inte lägga in nått trevligare operativsystem och/eller helt uppgradera datorn lite för att kunna få Win Xp som är så populärt?

Ingen hjälp men kanske lite tröst att du är inte ensam om det :P

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Det brukar finnas ett litet hål på cd-läsaren. Stick in ett gem eller liknande i hålet så ska du se att läsaren tvingas ut.

Om inte knappen på läsaren reagerar öht ens under boot-processen är det nog bara att slänga skiten (om du kollat så att alla kablar sitter i osv). En ny cd-brännare kostar ~200 idag.

Tackar! :)

Nu har det hänt igen! x( Visserligen var Peeers svar markerat som löst, men jag hittar bara inget sådant hål? Var skulle det sitta? Det är en PHILIPS CDD 3610...

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

På mina läsare sitter det lilla hålet precis under släden som man lägger skivorna på, på mitten resp. till vänster/höger. När jag tittar på bilder på 3610:an ser jag dock inget som direkt fångar mitt öga. :(

aasah skrev:

Nu har det hänt igen! x( Visserligen var Peeers svar markerat som löst, men jag hittar bara inget sådant hål? Var skulle det sitta? Det är en PHILIPS CDD 3610...

På framsidan brukar det finnas ett litet hål

http://www.sharkyextreme.com/img/2003/11/aopen_cd/cdrw.jpg <-- på den bilden så sitter hålet mellan de två knapparna till höger (över knapparna, fast mellan).

/r Nej på din modell verkar det inte finnas något. :|

Peeer skrev:

.../r Nej på din modell verkar det inte finnas något. :|

Men - vad gör jag då?!?! :o x(

Jag vill ha tillbaka min nya fina Enya-CD!!!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Av nån konstig anledning finns inte det där på vissa läsare. Irriterande, vill man inte mecka upp den och frikoppla så... kanske det går via mjukvara?! troligtvis inte iofs, men du kan ju alltid prova å högerklicka på enheten och ta mata ut...

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

aasah skrev:

Men - vad gör jag då?!?! :o x(

Jag vill ha tillbaka min nya fina Enya-CD!!!

Du har ingen stor rejäl skruvmejsel att bräcka med? CD-läsaren verkar vara kass ändå. ;)

Danny skrev:

... Irriterande, vill man inte mecka upp den och frikoppla så... kanske det går via mjukvara?! troligtvis inte iofs, men du kan ju alltid prova å högerklicka på enheten och ta mata ut...

Mata ut från Windows liksom omstart, såväl kall som varm, testades före inlägget här.

Just nu hade jag kunnat tänka mig att använda konservöppnare - om det hade hjälpt! x( Så skruvmejsel, visst... Men HUR? Finns det inte risk att man:
a) Får ström i sig?
b) Fördärvar CD:n?
c) Fördärvar något annat i datorn - utöver CD-brännaren?

aasah skrev:

Mata ut från Windows liksom omstart, såväl kall som varm, testades före inlägget här.

Just nu hade jag kunnat tänka mig att använda konservöppnare - om det hade hjälpt! x( Så skruvmejsel, visst... Men HUR? Finns det inte risk att man:
a) Får ström i sig?

För att vara på den säkra sidan, plocka ur brännaren ur datorn innan du gör något dumt. Sen är det bara att bända på! Jag skulle använt en bordskniv! :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Plockade fram min gamla Philips CDD 3610 ur garderoben och jag hade inga problem med att få ut släden. :)

Bifogar en bild med instruktion. Rekommenderar även ett par djupa andetag. :p

3610.jpg

Millioner tack, muskot! Det fixade saken!!! :e :moose :birp

Fick ut släden med CD:n och ser därvid att facket verkar fullt av damm!!! Kanske borde försöka dammsuga innan det tar eld!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

aasah skrev:

a) Får ström i sig?

a) Alltså, det är inga farliga strömmar det handlar om i datorn! Till nätaggregaget har du 240 Volt, men sedan transformeras det om till olika spänningar, varav den högsta ligger på 12 Volt!! Så det är ingen fara alls då nätagget sitter långt från cd-läsaren.

b) Det är den största risken möjligtvis. Men prova att bända upp skräpet med en skruvmejsel eller så, du behöver ju bara få ut släden tre cm kanske så kan du plocka ut skivan. Skulle nog cd-läsaren råka gå sönder så är väl det ingen fara, isf var det ödet. Det var ändå tänkt att byta ut den defekta gamla fornlämningen.

c) Nja. Den risken är minimal du. Det enda som är i farozonen är slädens mekanik, se ovan.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)