webForumDet fria alternativet

Söker en sladd!

Datorhårdvara

0 svar · 217 visningar · startad av hema80

Medlem sedan sep. 2004137 inlägg
Frågan#1

Mjo ... Det hela började när jag märkte att ljudet från hörlurarna, vilka jag anslöt där framme på min dator, var fel på det sättet att det som skulle komma i höger kanal kom i vänster och vice versa.

Om jag ansluter hörlurarna till ingången för hörlurar bak på datorn, då kommer ljudet som det ska.

Men som sagt, fram är det fel.

Dum som man är så öppnar jag upp burken och ska in och pilla.

Det sitter en fastskruvad kortliknande sak varpå USB-, FireWire- och Ljud (hörlurar och mikrofon)-ingångarna sitter på. Det går tre stycken tvinnar med sladdar upp dit från moderkortet, respektive tvinn går ihop i en vit "sockerbit" och dessa tre sockerbitar sitter anslutna i respektive kontakt (USB-, FireWire- och Ljud-kontakt).

Jag lossade på den sockerbiten som satt i kontakten för audioingåarna. Jag skulle nu vända på kanalerna, trodde det bara var att byta plats på den vita och svarta sladden i tvinnen. Men jag råkade slita bort både den vita och svarta sladden ur "sockerbiten". Jag satte aldrig i "sockerbiten" i kontakten igen utan lät den hänga utanför.

Resultat så ... Jag får nu inget ljud då jag ansluter hörlurar där framme och det är ju fullt förståligt. Dom två USB-anslutningarna samt Firewire-anslutningen där framme fungerar som dom ska.

Men, jag har ju inget ljud där bak heller! Jag ansluter hörlurarna till ingången för hörlurar där bak på datorn, och det kommer inget ljud där ifrån nu heller. Hur kan det där framme påverka det där bak?

Min stora fråga är ju nu såklart vart jag kan få tag i en sån sladd jag hade sönder? Jag vet inte om ni vet hur den sladden ser ut?

Den går alltså från moderkortet och upp till hörlurar- och mikrofoningårna fram. Det är liksom tre sladdar i ett - en grå, en grön och en röd. I varje ände så sticker det ut fler tunnare sladdar, i ena änden går dom ihop till fyra svarta kontakter (den änden ska sitta i moderkortet), i andra änden går dom tunna sladdarna in i en vit plastbit (kallar jag för sockerbit), den sitter i ljudanslutningen.

Jag får väl ta kort på den sen om jag kan fixa en digitalkamera kanske. Men om någon vet nu på rak arm så vore jag hemskt tacksam.

448 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
305 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
307 ms — ändringar (db)